Zawieszenie działalności a ZUS
Przedsiębiorca ubezpieczony w ZUS ma możliwość bezterminowego zawieszenia wykonywania działalności. Jakie korzyści i obowiązki wynikają z zawieszenia działalności w ZUS? Czy przedsiębiorca musi nadal opłacać wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Dowiedz się jak zgłosić zawieszenie działalności do ZUS.
Co to jest zawieszenie działalności gospodarczej?
Zawieszenie działalności gospodarczej to termin, którym określa się wstrzymanie wykonywania działalności przez określony czas. Od momentu zawieszenia przedsiębiorca nie ma możliwości osiągania bieżących przychodów z prowadzonej uprzednio działalności.
Kiedy można zawiesić działalność gospodarczą?
Działalność gospodarcza może zostać zawieszona przez przedsiębiorcę lub spółkę w dowolnym momencie. Znaczenia nie ma także przyczyna takiej decyzji. Zawieszenie działalności zarejestrowanej w CEIDG dotyczy dowolnego zakresu czasu, który nie jest krótszy niż 30 dni. Istnieje także możliwość, by nie ograniczać czasowo swojej decyzji – określa się to terminem zawieszenia bezterminowego. W przypadku spółki wpisanej do KRS zawieszenie może trwać od 30 dni do 24 miesięcy.
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą również pamiętać, że zawieszenie wykonywania działalności jest możliwe tylko w sytuacji, gdy nie zatrudnia się żadnych pracowników. Data rozpoczęcia zawieszenia może być zarówno wcześniejsza, jak i późniejsza niż w momencie składania wniosku do CEIDG.
Składki ZUS a zawieszenie działalności
Czy przy zawieszeniu działalności płaci się ZUS? Przedsiębiorca który zawiesił swoją działalność nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne, ponieważ nie podlega ubezpieczeniom. Do momentu wystąpienia kolejnego tytułu do ubezpieczeń przedsiębiorca nie ma prawa do świadczeń ani korzystania z publicznej opieki zdrowotnej. Z tego względu kluczowe znaczenie może mieć data zawieszenia działalności. Kiedy zawiesić działalność, by nie płacić składek ZUS?
Zawieszenie działalności 1 dnia miesiąca a ZUS
Przedsiębiorca który zawiesi wykonywanie działalności 1 dnia miesiąca uniknie konieczności opłacania składek ZUS za ten miesiąc. Przykładowo, osoba która zawiesiła działalność 1 lutego będzie musiała opłacić składkę za styczeń (do 10 lutego), ale zostanie zwolniona z opłacania składek za luty.
Zawieszenie działalności ostatniego dnia miesiąca a ZUS
Płatnik składek który zawiesi prowadzenie swojej działalności ostatniego dnia miesiąca (lub w trakcie miesiąca) będzie zobowiązany do opłacenia składek ZUS za ten miesiąc. W przypadku ubezpieczenia zdrowotnego będzie to pełna miesięczna kwota składki, a dla ubezpieczeń społecznych kwota należności będzie proporcjonalna do liczby dni prowadzenia działalności w tym miesiącu. Składki ZUS przy zawieszonej działalności gospodarczej mogą więc różnić się w zależności od daty złożenia wniosku.
Korzyści z zawieszenia działalności gospodarczej
Po zawieszeniu działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma już obowiązku wpłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Znika także konieczność opłacania podatku dochodowego i składania deklaracji ZUS oraz VAT. Za okres zawieszenia działalności przedsiębiorca nie opłaca ryczałtu, zaliczek, ani karty podatkowej ponieważ nie uzyskuje z tego tytułu przychodu.
Pomimo zawieszenia działalności, przedsiębiorca może wykonywać pewne czynności związane ze swoim biznesem. W zasięgu przedsiębiorcy pozostaje:
- wykonywanie czynności które są niezbędne do zachowania przychodu
- osiąganie przychodów z czynności zrealizowanych przed zawieszeniem
- przyjmowanie należności sprzed zawieszenia
- zdobywanie środków trwałych oraz uposażenia
- zabezpieczenia źródła przychodu
- powołanie zarządcy sukcesyjnego
- regulowanie zobowiązań sprzed zawieszenia
Obowiązki przedsiębiorcy który zawiesił działalność
Osoba, która tymczasowo zawiesiła prowadzenie swojej działalności nadal musi realizować pewne obowiązki związane z prowadzeniem biznesu. Od przedsiębiorcy wymaga się:
- opłacania należności zdefiniowanych jako publiczno-prawne
- składania sprawozdania finansowego
- prowadzenia księgowości
- uczestnictwa we wszelkich kontrolach
- uczestnictwa w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych
- wykonywania obowiązków narzuconych przez przepisy
Zawieszenie działalności wpisanej do CEIDG
Przedsiębiorca, który chce zawiesić działalność zarejestrowaną w CEIDG składa do ewidencji tylko jeden dokument. Odpowiednio uzupełniony formularz CEIDG-1 (wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej) należy złożyć osobiście w urzędzie gminy lub przesłać go za pośrednictwem poczty. Alternatywną metodą jest uzupełnienie formularza w wersji elektronicznej. Na podstawie podanych w druku danych zostaną sporządzone trzy formularze:
- ZUS ZWPA – służący do wyrejestrowania płatnika składek
- ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby, która prowadzi działalność gospodarczą oraz jej współpracowników
- ZUS ZCNA – wyrejestrowanie członków rodziny osoby ubezpieczonej
Przedsiębiorca nie musi wypełniać tych dokumentów samodzielnie – Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie sporządzi wszystkie potrzebne druki na podstawie przekazanych informacji.
Zawieszenie spółki wpisanej do KRS
Aby zawiesić prowadzenie spółki która była wpisana do KRS, należy wypełnić kilka dokumentów. Przedsiębiorca powinien:
- uzupełnić wniosek KRS o zawieszenie wykonywania działalności i przekazać go do Krajowego Rejestru Sądowniczego,
- uzupełnić druk NIP-8 i przekazać go do odpowiedniego urzędu skarbowego (jeżeli spółka zatrudniała pracowników),
- wypełnić dokument ZUS ZWUA w celu wyrejestrowania przedsiębiorcy i jego pracowników z ubezpieczeń,
- wypełnić druk ZUS ZCNA w celu wyrejestrowania członków rodzin pracowników i przedsiębiorców z ubezpieczeń.
Na podstawie przekazanych w ten sposób danych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych sporządzi druk ZUS ZWPA. To właśnie ten dokument umożliwi wyrejestrowanie spółki z ZUS.
Wyrejestrowanie wspólnika spółki wymaga złożenia do ZUS formularza ZWPA, ZWUA oraz ZCNA.
- 4Udostępnienia
- 4