Rejestracja płatnika w ZUS i zgłoszenie do ubezpieczeń
Rejestracja działalności w CEIDG
Osoby które chcą rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności mają obowiązek rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG. System jest rejestrem firm, który zawiera najważniejsze informacje o przedsiębiorcach w Polsce. Należą do niego wszystkie osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i członkowie spółek cywilnych osób fizycznych.
Istnieją trzy metody na zarejestrowanie przedsiębiorcy w CEIDG:
- rejestracja przez Internet
- rejestracja w urzędzie miasta lub gminy
- rejestracja za pośrednictwem poczty (listownie)
Wniosek o rejestrację wymaga podania informacji umożliwiających jednoznaczną identyfikację osoby fizycznej, czyli między innymi imię, nazwisko i PESEL. Należy podać również nazwę zakładanej działalności, nazwę skróconą, odpowiedni kod PKD, liczbę zatrudnianych pracowników i datę rozpoczęcia działalności. Podane informacje zostaną automatycznie przekazane do ZUS.
Rejestracja w CEIDG skutkuje:
- wpisem do rejestru
- nadaniem numeru NIP oraz REGON
- zgłoszeniem przedsiębiorcy jako płatnika składek do ZUS
Rejestracja płatnika w ZUS
Przedsiębiorcy mają obowiązek odprowadzania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wymaga to jednak uprzedniej rejestracji w roli płatnika składek oraz zgłoszenia siebie wraz z członkami rodziny do ubezpieczeń. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność występują więc w ZUS w podwójnej roli.
Warto zaznaczyć, że rejestracja płatnika składek oraz zgłoszenie do ubezpieczeń są niezależnymi od siebie czynnościami, które wymagają złożenia różnych dokumentów. Pierwszym krokiem powinna być rejestracja płatnika, a dopiero później zgłoszenie do ubezpieczeń.
Jak zarejestrować płatnika w ZUS?
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność, którzy posiadają już wpis do CEIDG są automatycznie rejestrowani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Na podstawie danych zawartych w zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przygotowywane są trzy dokumenty które umożliwią rejestrację płatnika w ZUS. Są to:
- ZUS ZFA – zgłoszenie przedsiębiorcy jako płatnika składek
- ZUS ZBA – informacja o rachunkach bankowych
- ZUS ZAA – informacja o adresach prowadzonych działalności
Jeżeli płatnik zmieni wybrane dane w CEIDG, będą one automatycznie aktualizowane również w ZUS. Zgłoszenie jako płatnik składek następuje od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a po rejestracji zostanie utworzone w ZUS konto płatnika.
Kogo płatnik składek zgłasza do ZUS?
Wymienione poniżej cztery rodzaje ubezpieczeń (emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) stanowią grupę ubezpieczeń społecznych. Osoby które im podlegają muszą zostać zgłoszone również do ubezpieczenia zdrowotnego. Warto zaznaczyć, że członkowie rodziny którzy nie mają innych tytułów do ubezpieczenia zdrowotnego muszą zostać obowiązkowo zgłoszeni przez płatnika.
Obowiązkiem płatnika składek jest zgłoszenie do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych:
- samego siebie, jeżeli prowadzi jednoosobową działalność i jednocześnie jest wpisany do CEIDG
- swoich pracowników
- osób wykonujących dla niego pracę nakładczą
- zleceniobiorców
- osób współpracujących, które żyją z przedsiębiorcą w jednym gospodarstwie domowym i mają udział w prowadzeniu działalności
Pracownicy i wspólnicy którzy podlegają ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają także ubezpieczeniu wypadkowemu.
Ubezpieczenie chorobowe jest całkowicie dobrowolne. Przedsiębiorca może zgłosić do niego:
- samego siebie, jeżeli prowadzi jednoosobową działalność i jednocześnie jest wpisany do CEIDG
- swoich pracowników
- zleceniobiorców
Zgłoszenie płatnika do ubezpieczeń ZUS
Przedsiębiorcy którzy rejestrują się w CEIDG powinni w momencie składania wniosku dołączyć także dokumenty zgłoszeniowe. Zgłoszenie płatnika do ubezpieczenia społecznego jest jednoznaczne z rejestracją w Narodowym Funduszu Zdrowia. Oznacza to, że od momentu zgłoszenia posiada się prawo do korzystania z usług służby zdrowia.
Jeżeli w momencie rejestracji do CEIDG nie złożono formularzy zgłoszeniowych, należy dopełnić tej formalności i przesłać druki do ZUS w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności. Wykorzystuje się w tym celu formularz ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych) albo ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, z pominięciem ubezpieczeń społecznych dzięki uldze na start).
Zgłoszenie pracowników do ubezpieczeń ZUS
Pracownicy i wspólnicy powinni zostać zgłoszeni do ubezpieczeń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w 7 dni od rozpoczęcia pracy. Data określona jest w umowie regulującej stosunek pracy. Gdy termin 7 dni wypada w dzień wolny od pracy, termin przesuwa się do kolejnego pracującego dnia.
Zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem druku ZUS ZUA albo ZUS ZZA. W przypadku osób na urlopie wychowawczym lub macierzyńskim zgłoszenia dokonuje się przez imienny raport miesięczny ZUS RCA.
Istnieje wiele metod na rejestrację pracownika – przedsiębiorca może tego dokonać przez CEIDG, w programie Płatnik, aplikacji ePłatnik albo przez PUE.
Wznowienie działalności a ZUS
Płatnik składek może bezterminowo zawiesić prowadzenie działalności zarejestrowanej w CEIDG. W momencie wznowienia prowadzenia firmy, zostanie zgłoszony do tych samych ubezpieczeń, do których zgłosił się przy rejestracji. Nowy zestaw dokumentów zgłoszeniowych trzeba przygotować tylko w sytuacji, gdy zmieniły się okoliczności dotyczące ubezpieczeń albo kod ich tytułu.
Przedsiębiorca który zawiesił prowadzenie działalności i postanowił ją wznowić, ma obowiązek powiadomienia o tym fakcie instytucji ewidencyjnej. W momencie gdy ZUS otrzyma informację o wznowieniu, przygotuje zestaw dokumentów:
- zgłoszenie płatnika składek ZUS ZFA
- zgłoszenie do ubezpieczeń płatnika składek na formularzu ZUS ZUA albo ZUS ZZA
- 2Udostępnienia
- 2