Skarga na ZUS
Aktualizacja 1 sierpnia 2022
Co to jest skarga na ZUS?
Skarga na ZUS to zażalenie klienta, którego przedmiotem jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników tej instytucji. Zażalenie może dotyczyć zarówno podjętych czynności prawnych i faktycznych, jak i bezczynności urzędników. Podstawą do złożenia skargi na ZUS jest również niezadowolenie z pracy urzędu. Skarga na opieszałość ZUS jest jednym z najczęściej składanych zażaleń. Największą wagę mają jednak skargi składane do ZUS w sprawie:
- naruszenia praworządności,
- naruszenia interesów podmiotów składających zażalenie,
- biurokratycznego i przewlekłego rozwiązywania spraw.
Skarga na lekarza orzecznika ZUS
Jeżeli osoba stwierdzi, że lekarz orzecznik nie realizował swoich obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami, może złożyć na niego zażalenie. Niewłaściwe zachowanie lekarza lub obojętność względem pacjenta są wystarczającą podstawą do złożenia skargi. Gdzie złożyć skargę na lekarza orzecznika ZUS? Skargę na lekarza można złożyć w wybranej przez poszkodowanego jednostce organizacyjnej albo w Centrali ZUS.
Jak napisać skargę do ZUS?
Aby napisać skargę do ZUS, dokument musi spełniać pewne wymogi narzucone przez urząd. Osoba zaskarżająca musi umieścić w dokumencie takie dane jak:
- imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę lub nazwa podmiotu (brak danych identyfikacyjnych wiąże się z automatycznym odrzuceniem skargi),
- adres zamieszkania osoby wnoszącej skargę lub adres podmiotu,
- treść skargi, która może być ujęta w dowolny sposób, o ile możliwe będzie ustalenie przedmiotu zażalenia.
Należy również pamiętać, że składając skargę w imieniu innej osoby, trzeba dołączyć do dokumentu jej zgodę.
Jak złożyć skargę do ZUS?
Przygotowaną skargę należy złożyć w dowolnie wybranej placówce ZUS. Dostarczenie dokumentu może zostać zrealizowane na kilka sposobów. W zależności od okoliczności sporządzenia dokumentu, skargę można złożyć:
- pisemnie do Centrali ZUS przy ulicy Szamockiej 3, 01-748 w Warszawie,
- pisemnie do wybranej przez skarżącego placówki ZUS,
- za pomocą faksu (numer telefonu do Centrali ZUS: 22 667 13 65),
- pocztą elektroniczną (adres e-mail ZUS: [email protected]),
- ustnie do protokołu (w czasie wizyty w urzędzie lub przez e-wizytę, dokument sporządza pracownik ZUS i podpisuje go zarówno osoba skarżąca, jak i przyjmująca zgłoszenie).
Ile czeka się na odpowiedź ZUS?
Otrzymana przez urząd skarga zostanie przeanalizowana bez zbędnej zwłoki. W ZUS skargi rozpatrywane są ze szczególną starannością. Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych powinna zostać udzielona w ciągu miesiąca od wpłynięcia dokumentu.
Gdy postępowanie w sprawie zażalenia dobiega końca, osoba składająca wniosek zostaje poinformowana w formie pisemnej o sposobie rozwiązania sprawy. Zawiadomienie nie podlega skardze do sądu administracyjnego, ale może być podstawą do złożenia kolejnej skargi.
Skarga na ZUS – do kogo?
Do kogo składa się skargę na ZUS? Gdzie można złożyć skargę na ZUS? Przyjmowanie osób zgłaszających się w sprawie skarg realizowane jest przez:
- Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (lub wyznaczonego przez niego Członka Zarządu), który przyjmuje osoby zgłaszające się w sprawie skarg w poniedziałki po godzinie 16:00. Skarga do prezesa ZUS powinna dotyczyć spraw najwyższej wagi.
- Dyrektora Centrali (lub wyznaczonego przez niego wicedyrektora, kierownika inspektoratu, jego zastępcę albo kierownika biura terenowego), który przyjmuje osoby zgłaszające się w sprawie skarg codziennie w godzinach pracy placówki.
- Dyrektora oddziału (lub wyznaczonego przez niego zastępcę), który przyjmuje osoby zgłaszające się w sprawie skarg w poniedziałki po godzinach pracy oddziału oraz w czwartki, przez minimum dwie godziny pracy placówki.
Aby porozmawiać z jedną z wymienionych wyżej osób, należy wcześniej umówić się na wizytę w ZUS. Aby zarezerwować termin wizyty w czasie dyżuru, trzeba skontaktować się z:
- wybraną placówką ZUS pod podanym numerem telefonu,
- Centralą ZUS pod numerem telefonu 22 667 14 04, 22 667 14 05 albo bezpośrednio do dyrektorów komórek organizacyjnych.
Wniosek a skarga do ZUS
Różnica między skargą na ZUS a wnioskiem wynika z treści składanego pisma. Forma zewnętrzna jest drugorzędna w stosunku do przedmiotu sprawy. Oznacza to, że dokument może być interpretowany jako wniosek nawet wtedy, gdy jego tytuł wskazuje na to, że jest skargą. Badanie treści dokumentu przez urząd reguluje kodeks postępowania administracyjnego.
Czytaj więcej:
Skarga do ZUS wzór: https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/skargi-i-wnioski
- 4Udostępnienia
- 4