Rozłożenie zadłużenia ZUS na raty
Aktualizacja 15 maja 2023
Przedsiębiorcy, którzy mają problem z opłacaniem zaległych składek ZUS, posiadają w urzędzie zadłużenie generujące odsetki. Uniemożliwia to wypłatę niektórych zasiłków, dlatego dług w ZUS należy jak najszybciej uregulować. Jednym ze znaczących ułatwień dla płatników składek jest rozłożenie zadłużenia w ZUS na raty. Sprawdź jak skorzystać z ulgi dla przedsiębiorców i uzyskać w ZUS rozłożenie na raty.
Dług w ZUS na raty
Jakie benefity wiążą się z rozłożeniem zadłużenia w ZUS na raty? Okazuje się, że jest ich o wiele więcej niż mogłoby się pozornie wydawać.
Przede wszystkim, kwota zadłużenia zostaje rozbita na wiele mniejszych części. Ułatwia to stopniowe regulowanie należności przez płatnika składek. Ma na to wpływ także fakt, że przestają być naliczane dodatkowe odsetki (z wyjątkiem opłaty prolongacyjnej). Dodatkowo wydłużony zostaje termin spłaty długu, a prowadzone postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu.
Z tego względu składając wniosek o rozłożenie na raty ZUS przedsiębiorca może liczyć wyłącznie na szereg korzyści.
Jakie długi można rozłożyć na raty?
W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na raty można rozłożyć dług za wybrane składki, naliczone odsetki za zwłokę, dodatkowe opłaty i koszty upomnienia. Uldze podlegają składki na:
- ubezpieczenie zdrowotne
- ubezpieczenia społeczne
- Fundusz Pracy wraz z Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- Fundusz Emerytur Pomostowych
Kto może złożyć wniosek o rozłożenie na raty ZUS?
Pismo o rozłożenie na raty ZUS może być złożone przez wszystkie podmioty, które posiadają zadłużenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i nie mają środków na jego spłatę. Dotyczy to przede wszystkim:
- byłych i obecnych przedsiębiorców,
- małżonków którzy odpowiadają ze wspólnego majątku za zadłużenie,
- spadkobierców i innych osób trzecich na których spadła odpowiedzialność za nieopłacone zobowiązania,
- pełnomocników upoważnionych przez płatników do odpowiedzialności za zadłużenie.
Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że złożenie wniosku o rozłożenie długu na raty nie wiąże się z gwarancją jego zaakceptowania. Decyzja ZUS może być zarówno pozytywna, jak i negatywna. W przypadku odrzucenia wniosku trzeba będzie uregulować należności wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę.
Jak napisać wniosek o rozłożenie długu na raty ZUS?
Przedsiębiorca musi uwzględnić w składanym wniosku wszystkie najważniejsze informacje dotyczące długu. Przede wszystkim, należy zawrzeć tytuł zadłużenia które ma być rozłożone na raty, a także jego wysokość i okres w którym powstawało. Ważnym aspektem jest także pisemne uzasadnienie braku możliwości spłaty zadłużenia w danym momencie. Zaległe składki ZUS na raty mogą zostać rozłożone tylko wtedy, gdy uzasadnienie będzie dla urzędu zadowalające.
Płatnik musi przedstawić we wniosku aktualne możliwości płatnicze, wraz z sugestią wysokości rat, ich ilością i okresem spłacania długu. Przedsiębiorca musi uwzględnić także jaki rodzaj pomocy publicznej chciałby otrzymać. Wyróżnia się trzy rodzaje pomocy: de minimis, pomoc indywidualna na restrukturyzację albo pomoc indywidualna na naprawę szkód wywołanych przez zdarzenia nadzwyczajne.
Raty ZUS a zmiana sytuacji finansowej
Jeżeli sytuacja finansowa przedsiębiorcy ulegnie polepszeniu albo pogorszeniu, może zwrócić się do ZUS-u z prośbą o zmianę warunków udzielonej ulgi. W tym celu należy złożyć nowy wniosek do urzędu, wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Jeżeli uzasadnienie zostanie uznane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za odpowiednie, do umowy określającej zasady ulgi zostanie dołączony adekwatny aneks. Do momentu podpisania aneksu obowiązują uprzednie warunki.
O co można ubiegać się we wniosku o zmianę warunków umowy?
- Wydłużenie albo skrócenie okresu spłaty należności
- Zmiana terminu płatności rat albo ich wysokości
Odstąpienie od umowy o rozłożenie długu na raty
Płatnik składek może w każdej chwili odstąpić od podpisanej umowy. Wiąże się to jednak z koniecznością spłaty pozostałych należności z naliczonymi odsetkami. W przeciwnym wypadku wszczęte zostanie postępowanie egzekucyjne z urzędu. Rozwiązanie obowiązuje od dnia podanego w pisemnym oświadczeniu.
Niewywiązanie się z warunków umowy
W przypadku gdy płatnik składek nie wywiąże się z podpisanej umowy, to znaczy nie opłaci obliczonej raty, umowa zostanie zerwana. W takiej sytuacji zostaje zobowiązany do spłaty należności objętych uprzednio umową. Jeżeli nie jest to możliwe, przedsiębiorca może złożyć wniosek o utrzymanie w mocy podpisanej wcześniej umowy. Trzeba będzie dołączyć jednak dokumenty uzasadniające ową prośbę. Jeżeli prośba zostanie zaakceptowana, raty będą mogły zostać spłacone zgodnie z pierwotnymi ustaleniami.
Czytaj więcej:
Uzasadnienie wniosku o rozłożenie na raty ZUS wzór: https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/rozlozenie-splaty-zadluzenia-na-raty
- 4Udostępnienia
- 4