Pismo ogólne do ZUS POG
Aktualizacja 8 sierpnia 2022
Jak skontaktować się z ZUS, gdy nie przewidziano dedykowanego dokumentu do rozwiązania konkretnej sprawy? Petent powinien sporządzić pismo ogólne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jak sporządzić i wysłać POG do ZUS? Sprawdź jak przygotować pismo ogólne (POG) do ZUS i przesłać je przez PUE.
Co to jest POG w ZUS?
POG ZUS – co to znaczy? Pismo ogólne (POG) to wniosek, za pomocą którego istnieje możliwość komunikacji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wykorzystuje się go w nietypowych sprawach, dla których nie przewidziano dedykowanego dokumentu. Na formularzu składa się:
- decyzje,
- informacje,
- odwołania,
- opinie,
- podania,
- postanowienia,
- skargi,
- wezwania,
- wnioski,
- zaświadczenia,
- zawiadomienia,
- zażalenia.
Tę formę dokumentu wybiera się wyłącznie w sytuacji, gdy nie istnieje dedykowany formularz do rozwiązania sprawy interesanta. Dotyczy więc przede wszystkim nietypowych spraw, które nie zostały przewidziane przez ZUS, ale mimo wszystko wymagają złożenia informacji ze strony petenta. Do wniosku można dołączyć załącznik potwierdzający przedstawione w nim twierdzenia.
Jak utworzyć pismo ogólne POG do ZUS?
Aby utworzyć pismo ogólne do ZUS, można skorzystać z kilku równoważnych metod. Najpopularniejszą z nich jest osobista wizyta w placówce ZUS. Wystarczy pobrać druk w odpowiednim okienku i uzupełnić go zgodnie z zawartymi instrukcjami. Dużo szybszym sposobem będzie natomiast skorzystanie z narzędzi udostępnionych na Platformie Usług Elektronicznych.
Pismo ogólne do ZUS przez PUE
Jak utworzyć pismo ogólne do ZUS przez PUE? Sprawdź przejrzystą instrukcję przygotowaną przez ekspertów z zakresu dokumentacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Użytkownik, który chce złożyć POG przez PUE, powinien rozpocząć od zalogowania się do swojego konta na Platformie Usług Elektronicznych. Kolejny krok to wybranie zakładki “Ogólny”, gdzie w bocznym menu znajduje się opcja “Dokumenty i wiadomości”. Jednym z dostępnych pól wyboru są “Dokumenty robocze”. Należy wybrać tę opcję i stworzyć nowy dokument zatytułowany “Pismo ogólne POG”.
Wybranie tego wniosku wyświetli informacje o okolicznościach, w których powinno się uzupełniać druk. Jeżeli sytuacja w której znalazł się petent jest zgodna z treścią informacji, może przejść do dalszego etapu.
Uzupełnianie POG przez PUE
Po wybraniu dokumentu, dane wnioskodawcy zostaną automatycznie pobrane z profilu na Platformie Usług Elektronicznych. Trzeba będzie jednak wybrać rodzaj pisma, czyli jedną z wymienionych wcześniej sytuacji, w których złożenie druku POG jest wymagane. Kolejny etap to wpisanie tytułu pisma, czyli skrótowej informacji o przyczynach składania dokumentu.
Po ustaleniu tytułu druku POG, należy przejść do bezpośredniego opisu swojej sprawy. Największa sekcja dokumentu została przeznaczona wyłącznie do przedstawienia urzędowi nietypowej sytuacji, w której znalazł się petent. Forma uzupełniania tej części formularza nie jest w żaden sposób regulowana przez ZUS, ale powinna umożliwiać urzędnikom zrozumienie przedmiotu sprawy.
Gdy interesant opisał już w całości swój problem, może przesłać dokument do ZUS. Wymaga to jednak podpisania go z wykorzystaniem jednej z metod cyfrowego poświadczania tożsamości, na przykład Profilem Zaufanym ePUAP.
Jak wysłać POG do ZUS?
W zależności od wybranej metody uzupełniania dokumentów, przesłanie POG do ZUS może się różnić. Gdy interesant uzupełnił dokument w placówce, wystarczy że przekaże go urzędnikowi osobiście. Jeżeli zdecydowano się na uzupełnienie dokumentu w innym miejscu, wniosek POG można przesłać pocztą do wybranej placówki ZUS. W przypadku gdy petent uzupełniał druk na PUE, powinien go podpisać z wykorzystaniem metod cyfrowego poświadczania tożsamości i przesłać do elektronicznego systemu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Czytaj dalej:
Pismo ogólne do ZUS: https://www.zus.pl/wyniki-wyszukiwania?query=pog
- 6Udostępnienia
- 6