ZUS PUE rejestracja
Aktualizacja 1 września 2022
Jak zarejestrować się do PUE ZUS?
Masz problem z zarejestrowaniem się na Platformie Usług Elektronicznych? Nie wiesz jak przebiega rejestracja ZUS PUE? Sprawdź jak założyć konto na PUE ZUS. W poradniku znajdują się najważniejsze informacje dotyczące zakładania konta PUE ZUS. Dzięki założeniu konta będzie możliwe późniejsze logowanie PUE, co znacząco ułatwia proces rozwiązywania spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Rejestracja do ZUS PUE nie musi stanowić wyzwania.
Co tak właściwie można zyskać korzystając z Platformy Usług Elektronicznych?
- Dostarczanie dokumentów ubezpieczeniowych.
- Składanie wniosków ZUS i otrzymywanie odpowiedzi.
- Umawianie się na wizyty w placówkach ZUS.
- Realizowanie przeglądu danych zebranych w ZUS.
- Zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi z ZUS.
PUE ZUS rejestracja online
Wszystkie przedstawione poniżej dane stanowią aktualne metody rejestracji na platformie ZUS PUE. Stosując się do zaleceń zawartych w instrukcji, każdy płatnik składek może uzyskać dostęp do Platformy Usług Elektronicznych.
Wejście na stronę www.zus.pl
Rozpoczęcie procesu rejestracji wymaga od użytkownika wejście na główną stronę portalu ZUS. W górnej części witryny znajduje się przycisk “Zarejestruj w PUE”, którego kliknięcie przeniesie użytkownika do zakładki umożliwiającej stworzenie swojego konta.
Wybranie sposobu rejestracji ZUS PUE
Po kliknięciu przycisku, płatnik składek staje przed wyborem jednego z trzech sposobów na rejestrację w PUE. Każda metoda przystosowana jest dla innych rodzajów płatników składek. Którą opcję należy wybrać? Odpowiedź zależy od aktualnego statusu płatnika.
- Sposób “Dla Ciebie”
- Emeryci i renciści
- Lekarze
- Osoby pracujące
- Zasiłkobiorcy
- Inne osoby ubezpieczone w ZUS
- Sposób “Dla przedsiębiorców”
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą
- Sposób “Dla firm”
- Fundacje
- Przedsiębiorstwa państwowe
- Spółki
- Spółdzielnie
- Stowarzyszenia
Po wybraniu odpowiedniego sposobu rejestracji, płatnik będzie musiał jeszcze zdecydować z jakiej metody skorzysta w celu potwierdzenia swojej tożsamości. Wśród dostępnych opcji znajduje się między innymi kwalifikowany podpis elektroniczny, e-dowód osobisty, profil zaufany lub dostęp za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej (jeżeli bank posiada podpisane porozumienie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych). Jeżeli interesant nie posiada dostępu do żadnego z wymienionych wcześniej systemów, może zarejestrować swój profil klikając na przycisk “Do rejestracji”. Taka metoda została opisana przez ZUS jako rejestracja profilu niezaufanego. Poniżej opisano kolejne kroki, których wykonanie umożliwi rejestrację PUE.
Wybranie sposobu rejestracji ukaże formularz, w którym trzeba będzie uzupełnić swoje osobiste dane, takie jak imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia i dane kontaktowe. Przedsiębiorcy będą musieli przygotować także NIP.
Rejestracja ZUS PUE profilu niezaufanego
Aby dokonać rejestracji bez systemów potwierdzających tożsamość, płatnik składek powinien wcisnąć przycisk “Do rejestracji”. W efekcie ukaże się formularz, w którym należy podać swoje dane osobiste i kontaktowe. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy podany adres e-mail lub numer telefonu został już wykorzystany wcześniej do weryfikacji innego konta, założenie profilu będzie niemożliwe. Ukaże się wtedy komunikat opisujący problem. Użytkownik będzie musiał więc podać inny, unikalny numer telefonu. Po przesłaniu formularza, interesant powinien w ciągu 7 dni potwierdzić swoją tożsamość w wybranej przez siebie placówce ZUS. Alternatywną opcją pozostaje skorzystanie z e-wizyty, w czasie której urzędnik poprosi płatnika o pokazanie dokumentu tożsamości. Okazany dokument będzie stanowić podstawę do potwierdzenia prawdziwości przesłanych w formularzu danych. Następnie wyszuka role, które zostaną przypisane do konta. Wykonanie wszystkich powyższych kroków sprawi, że konto ZUS PUE będzie mogło zostać poprawnie zweryfikowane.
Rejestracja PUE ZUS przez Profil Zaufany / login.gov.pl
Wybierając metody identyfikacji elektronicznej jako preferowany sposób potwierdzenia tożsamości, płatnik składek będzie mógł skorzystać z wszystkich opcji oferowanych przez login.gov.pl. Do tej grupy zalicza się zarówno profil zaufany, jak i e-dowód czy też mojeID.
- Profil Zaufany – po wybraniu sposobu logowania “Profil Zaufany”, płatnik zostanie przekierowany na stronę pz.gov.pl, gdzie będzie mógł wprowadzić swoje dane do logowania. Poprawne logowanie otworzy formularz, w którym część danych będzie już automatycznie uzupełniona. Kilka kluczowych pól, takich jak między innymi hasło, pozostanie do samodzielnego uzupełnienia.
- E-dowód – po wybraniu sposobu logowania “e-dowód” użytkownik zostanie poproszony o wybranie narzędzia, które umożliwi weryfikację dokumentu. W tym celu może skorzystać ze swojego Smartfona z modułem NFC i zainstalowaną aplikacją eDO App, lub czytnika NFC w komputerze. Następnie trzeba będzie podać 6-cyfrowy numer CAN i 4-cyfrowy numer PIN.
Rejestracja ZUS PUE przez podpis elektroniczny
Posiadacze podpisu elektronicznego po wybraniu odpowiedniej opcji na stronie ZUS, zostaną przekierowani na zakładkę umożliwiającą potwierdzenie swojej tożsamości za jego pośrednictwem. Wystarczy wcisnąć przycisk “Podpisz oświadczenie” a następnie wybrać swój podpis wraz z posiadanym 4-cyfrowym numerem PIN. Akceptacja operacji otworzy elektroniczny formularz, w którym część danych będzie już automatycznie uzupełniona. Hasło do profilu PUE trzeba jednak wybrać samodzielnie.
Rejestracja bankowością elektroniczną
Rejestracja ZUS PUE przez bank stanowi jedną z najpopularniejszych metod potwierdzania tożsamości wybieranych przez interesantów. Płatnicy składek, którzy posiadają konto w banku współpracującym z ZUS (Inteligo, Citi handlowy, Millenium, BOŚ Bank, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski), mogą wybrać tę metodę za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej. Wybranie tej opcji wyświetli interesantom elektroniczny formularz, w którym część danych będzie już automatycznie uzupełniona. Należy pamiętać o samodzielnym uzupełnieniu hasła do profilu PUE. Przesłanie danych stworzy zweryfikowany profil na Platformie Usług Elektronicznych.
Zapoznanie z regulaminem i akceptacja warunków użytkowania
Jak założyć konto na PUE ZUS? Ważnym etapem jest akceptacja warunków. W czasie rejestracji profilu, koniecznym warunkiem jest zapoznanie się z umieszczonym w formularzu regulaminem. Zaznaczenie tej opcji będzie jednoznaczne z deklaracją, że interesant zaznajomił się z treścią dokumentu.
Rejestracja profilu PUE
Ostatnim krokiem jest wciśnięcie przycisku “Zarejestruj profil” w dolnej części formularza. Taka operacja wygeneruje kod weryfikacyjny, który zostanie przesłany na podany adres e-mail albo numer telefonu. Jeżeli kod nie zostanie dostarczony, będzie można wygenerować go ponownie. Ośmiocyfrowa liczba powinna zostać wprowadzona w nowo otwartej zakładce, w wyraźnie zaznaczonym polu do wprowadzania danych. Następnie należy wcisnąć przycisk “Weryfikuj”. Jeżeli wprowadzony kod był poprawny, profil PUE zostanie utworzony. Dane logowania zostaną przesłane na podany wcześniej adres e-mail lub numer telefonu.
Rejestracja profilu PUE dla firm
Użytkownicy powinni mieć na uwadze fakt, że profil na PUE ZUS zawsze zakłada się dla osoby fizycznej.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność jako osoby fizyczne otrzymają status płatnika automatycznie, o ile wprowadzą te same dane, które podali wcześniej w zgłoszeniu płatnika składek. Posiadając profil PUE, przedsiębiorcy mogą nadać do niego uprawnienia dostępowe innym osobom fizycznym – na przykład księgowym.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność jako jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej lub jako osoba prawna, mogą działać przez swoich przedstawicieli. Istnieje także możliwość udzielenia pełnomocnictwa innym osobom fizycznym. Tylko posiadając pełne pełnomocnictwo będą w stanie uzyskać dostęp do danych firmy.
Jeżeli przedsiębiorca nie posiada jeszcze zarejestrowanego profilu do PUE, powinien skorzystać z opcji “Dla Ciebie” i zarejestrować się zgodnie z opisanymi wcześniej wytycznymi. Kolejnym krokiem będzie zgłoszenie się do oddziału ZUS, gdzie po przedstawieniu dokumentów potwierdzających tożsamość i pełnomocnictwo udzielony zostanie dostęp do firmowych danych.
Posiadając już zarejestrowany profil w PUE, wystarczy sama wizyta w placówce ZUS i złożenie dokumentu potwierdzającego pełnomocnictwo (PEL). Jego wzór można znaleźć na stronie ZUS w zakładce zawierającej wzory wszystkich dokumentów. Udzielając pełnomocnictwa do PUE, na formularzu zaznacza się opcję “do załatwiania spraw w ZUS oraz do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS)”. Osoba, której udziela się pełnomocnictwa, musi posiadać aktywne konto na PUE ZUS i stawić się w placówce z należycie wypełnionym pełnomocnictwem. Jeśli przedsiębiorca posiada dostęp do roli Płatnik na swoim koncie PUE ZUS, może przesłać dokument ZUS PEL elektronicznie.
PUE ZUS bon turystyczny rejestracja
Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych udostępniła przedsiębiorcom turystycznym i innym organizacjom możliwość przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny. Zainteresowane podmioty muszą posiadać jednak zarejestrowane konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Tylko w ten sposób uda się złożyć Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny (PBT), który jest wymagany do wpisania firmy na listę uprawnionych do przyjmowania płatności wspomnianym wcześniej bonem. Osoba składająca oświadczenie staje się jednocześnie managerem podmiotu turystycznego. Do tej pory zarejestrowało się już ponad cztery i pół tysiąca managerów, których rola umożliwia między innymi zmianę danych firmy.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy rejestracji do PUE ZUS, skontaktuj się z infolinią ZUS i uzyskaj cenne wskazówki doświadczonego konsultanta.
Źródła:
Jak założyć konto na PUE ZUS: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biblioteka-zus/platforma-uslug-elektronicznych-krok-po-kroku/rejestracja-i-logowanie