Jak samodzielnie utworzyć potwierdzenie danych z ZUS PUE?
Aktualizacja 15 maja 2023
Platforma Usług Elektronicznych oferuje wiele możliwości, której do tej pory były możliwe tylko poprzez wizytę w urzędzie. Jedną z nich jest opcja samodzielnego tworzenia potwierdzeń z danymi z ZUS. Jak wygenerować elektroniczny dokument, zawierający najważniejsze informacje o kliencie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Jak sprawdzić, czy potwierdzenie z danymi jest oryginalne?
Elektroniczne potwierdzenie danych ZUS
Elektroniczne potwierdzenie danych z ZUS może być wygenerowane samodzielnie na PUE i przekazane do instytucji, która oczekuje takiego dowodu. Ponieważ zalogowanie się do usługi wymaga elektronicznego poświadczenia tożsamości (na przykład poprzez profil zaufany ePUAP), dokument nie musi być potwierdzony przez urzędnika dodatkowym podpisem. Do weryfikacji wykorzystuje się numer opisany w formularzu jako “Znak”, który jest unikatowy dla każdego dokumentu. Wpisując kod numeryczny w wyszukiwarkę udostępnioną na oficjalnej stronie ZUS, instytucja może skontrolować, czy druk nie został sfałszowany. Dodatkowe zabezpieczenie to kwalifikowana pieczęć elektroniczna.
W zależności od roli klienta w ZUS, sposoby na wygenerowanie dokumentu i zakresy dostępnych informacji mogą się różnić.
Samodzielnie potwierdzenie danych z ZUS dla płatników składek
Płatnicy składek ZUS, którzy posiadają konto na Platformie Usług Elektronicznych, mogą samodzielnie wygenerować potwierdzenie z danymi z ZUS. W tym celu należy:
- zalogować się do konta w usłudze PUE,
- wybrać zakładkę “Płatnik”,
- utworzyć nowy dokument w sekcji “Moje dane – potwierdzenia”,
- wybrać i zaakceptować zakres danych, który powinien znaleźć się w potwierdzeniu, na przykład:
- informacje dotyczące rozliczeń za ostatni rok,
- potwierdzenie statusu płatnika składek ZUS,
- informacje o liczbie osób ubezpieczonych w danym zakresie czasu,
- informacje o danych adresowych przedsiębiorstwa,
- dane dotyczące wysokości składek na ubezpieczenia zdrowotne.
Potwierdzenie danych z ZUS dla ubezpieczonych
Osoby ubezpieczone w ZUS, które zdecydowały się na założenie profilu PUE, mają możliwość samodzielnego utworzenia potwierdzenia danych. Aby stworzyć potwierdzenie, wystarczy skorzystać z przejrzystej instrukcji krok po kroku:
- zalogowanie się do konta założonego na PUE,
- wybranie zakładki “Ubezpieczony”,
- przejście do sekcji “Moje dane – potwierdzenia”,
- określić i zatwierdzić zakres danych, którego ma dotyczyć potwierdzenie ZUS, przykładowo:
- informacje o zgłoszeniu do ubezpieczeń wraz z kodem tytułu,
- wysokość podstawy wymiaru składek ZUS,
- dane o przerwach w podejmowaniu zatrudnienia,
- dane o członkach rodziny, którzy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego
Jak tworzyć potwierdzenia z danymi z ZUS dla świadczeniobiorców?
Klienci ZUS pobierający świadczenia z urzędu, mogą potrzebować potwierdzenia z danymi dla banku. Ta grupa osób może wygenerować potrzebny dokument całkowicie samodzielnie. Stworzony w ten sposób druk ma moc równoznaczną z zaświadczeniem wystawionym przez urzędnika ZUS. W tym celu osoba zainteresowana powinna:
- zalogować się do posiadanego konta PUE,
- wybrać zakładkę “Świadczeniobiorca”,
- przejść do sekcji “Moje dane – potwierdzenia”,
- wskazać i zatwierdzić zakres potrzebnych danych, takich jak:
- prawo do pobierania emerytury i renty,
- prawo do pobierania zasiłków,
- wysokość i data pobieranych świadczeń,
- wskazanie przerw w pobieraniu zasiłków.
Jak wygląda elektroniczne potwierdzenie z danymi z ZUS?
Potwierdzenie z danymi z ZUS generowane jest zgodnie z uniwersalnym wzorem formularza. Różnice wynikające z danych znajdujących się na druku wynikają z roli klienta urzędu i zakresu potwierdzanych danych. Dokument może zostać zapisany w formacie PDF, XML i przesłany na wybrany adres e-mail lub wydrukowany.
Powtarzające się elementy to:
- Logo ZUS w lewym górnym rogu formularza,
- Logo PUE w prawym górnym rogu,
- Unikalny znak potwierdzenia z danymi z ZUS,
- Kwalifikowana Pieczęć Elektroniczna,
- Napis “Potwierdzenie” w środkowej części formularza,
- Dane identyfikacyjne płatnika, ubezpieczonego lub świadczeniobiorcy,
- Treść potwierdzenia (zależna od wybranego zakresu danych),
- Informacja o braku konieczności podpisywania dokumentu przez urzędnika ZUS wraz z linkiem do weryfikacji autentyczności potwierdzenia
Jak zweryfikować oryginalność potwierdzenia z danymi ZUS?
Każde potwierdzenie danych z ZUS wygenerowane samodzielnie na PUE opatruje się Kwalifikowaną Pieczęcią Elektroniczną. Stanowi to niepodważalny dowód, że elektroniczny dokument utworzono z wykorzystaniem oficjalnej platformy urzędu. Ikona pieczęci jest odnośnikiem, którego kliknięcie pozwoli sprawdzić jej ważność.
We właściwościach pieczęci można sprawdzić informacje o wydawcy certyfikatu, okresie jego ważności oraz samo potwierdzenie autentyczności. Jeżeli dokument uległ zmianie po utworzeniu, pojawi się również adekwatna informacja. W przypadku gdy potwierdzenie zostało wydrukowane, autentyczność można sprawdzić także dzięki wyszukiwarce potwierdzeń.
Wyszukiwarka potwierdzeń ZUS
Przygotowana przez ZUS wyszukiwarka potwierdzeń pozwala w łatwy sposób skontrolować autentyczność dokumentu. Wystarczy przejść na oficjalną stronę ZUS i wprowadzić odpowiednie dane:
- unikatowy numer dokumentu, opisany jako “Znak”
- data utworzenia poświadczenia
- identyfikator płatnika / osoby ubezpieczonej / świadczeniobiorcy
Przejdź do wyszukiwarki potwierdzeń ZUS jednym kliknięciem: https://www.zus.pl/portal/riu/riuPortalWeryfPotw.npi
- 4Udostępnienia
- 4