Konto ZUS
Aktualizacja 1 września 2022
Co to jest konto ZUS i kto może je założyć? Jakie informacje są przechowywane na indywidualnym koncie ZUS? Co zrobić, gdy zgromadzone dane nie zgadzają się ze stanem faktycznym? Sprawdź najważniejsze informacje o koncie ZUS ubezpieczonego.
Co to jest konto ZUS?
Na koncie zapisywane są dane osoby ubezpieczonej, które płatnicy składek przekazali wcześniej na dokumentach ubezpieczeniowych. Konto ZUS tworzone jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w momencie pierwszego zgłoszenia danej osoby do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego. Oznacza to, że każda osoba która była kiedykolwiek objęta ubezpieczeniami ZUS posiada swoje własne konto.
W obecnych czasach konto ZUS często bywa mylone z profilem PUE, jest to jednak zupełnie inna usługa.
Jaki dane przechowuje konto ZUS?
W koncie ZUS przechowywane są:
- dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej
- imię i nazwisko
- PESEL
- data urodzenia
- rodzaj i numer dokumentu tożsamości
- dane adresowe
- dane ewidencyjne
- nazwisko rodowe
- obywatelstwo
- drugie imię oraz płeć
- informacje o niepełnosprawności
- informacje o przebiegu ubezpieczeń
- okres i tytuł ubezpieczenia
- pobierane świadczenia
- podstawa wymiaru składek
- przerwa w ubezpieczeniach
- dane płatnika składek
- dane o kapitale początkowym
- informacje o oświadczeniach i wnioskach przesłanych przez osobę ubezpieczoną
- informacje o wysokości składek na ubezpieczenie emerytalne
- dane na temat członkostwa w OFE oraz składkach przekazywanych na rachunek OFE
Informacja o stanie konta osoby ubezpieczonej w ZUS
Wyróżnia się dwie grupy osób, które mogą być szczególnie zainteresowane stanem konta ubezpieczonego ZUS:
- osoby urodzone po 31 grudnia 1948 roku i zgłoszone do ubezpieczenia po 31 grudnia 1998 roku przez płatnika składek (lub samodzielnie, bez względu na to kiedy nastąpiło zgłoszenie i jaki obejmowało okres) lub
- osoby pracujące przed 1 stycznia 1999 roku.
Od 2020 roku informacje o stanie konta ubezpieczonego ZUS udostępnia się przez Platformę Usług Elektronicznych w formie elektronicznej. Jeżeli ubezpieczony chce otrzymać wydruk w formie papierowej, może udać się w tym celu do wybranej przez siebie placówki ZUS i otrzymać dokument od ręki.
Informacja zostanie przygotowana dla wszystkich osób, które urodziły się po 31 grudnia 1948 i mają na swoim koncie zapisaną przynajmniej jedną wartość, którą wykazuje się w informacji.
Jakie dane zawiera informacja o stanie konta ubezpieczonego ZUS?
Na koncie osoby ubezpieczonej przechowywane są takie wartości jak:
- kapitał początkowy powiększony o kwoty waloryzacji
- składki na ubezpieczenie emerytalne powiększone o kwoty waloryzacji, z pominięciem składek odkładanych na subkonta i OFE
- składki na ubezpieczenie emerytalne jeszcze bez waloryzacji
- kwota zgromadzona na subkoncie (składają się na nią wpłacone składki, odsetki, opłaty prolongacyjne, środki z OFE oraz kwoty z waloryzacji)
- suma kwot zgromadzonych na koncie i subkoncie
- składki wpłacone oraz należne
- hipotetyczna wysokość emerytury bazowana na aktualnych składkach
Co daje znajomość danych zawartych w informacji o koncie ZUS?
Osoby ubezpieczone mają prawo do uzyskania wglądu w informacje zgromadzone przez ZUS na przestrzeni lat dzięki dokumentom rozliczeniowym przekazywanym przez pracodawców. Znajomość niektórych wartości może pomóc odpowiednio zaplanować swoją karierę zawodową w nadchodzących latach, by osiągnąć w przyszłości wyższe świadczenia emerytalne. Ich wysokość zależy od ilości zgromadzonych składek przez wszystkie przepracowane lata. Udostępnione przez ZUS informacje dotyczą przede wszystkim:
- zapisanych na koncie składek emerytalnych
- składek i innych środków na subkoncie
- zwaloryzowanego kapitału początkowego
- składek na OFE (Otwarty Fundusz Emerytalny)
Jeżeli zostaną stwierdzone nieprawidłowości, warto zwrócić się z problemem do swojego pracodawcy lub zgłosić reklamację bezpośrednio do ZUS.
Jakie dane należy zweryfikować w informacji o koncie osoby ubezpieczonej?
Na koncie ZUS gromadzi się wiele informacji, które mogą ulegać zmianie na przestrzeni lat. Z tego względu może okazać się, że nie wszystkie dane które powinny się tam znaleźć zostały zgłoszone i uaktualnione w odpowiedni sposób. Ubezpieczeni powinni więc kontrolować otrzymane w informacji dane adresowe oraz identyfikacyjne.
Poważniejsze problemy mogą wynikać z sytuacji, w których płatnik składek niepoprawnie obliczył należne składki na ubezpieczenia emerytalne. Osoba ubezpieczona powinna więc samodzielnie ustalić, czy w informacji o koncie ZUS odnotowano wszystkie składki we właściwych kwotach. Warto wspomnieć, że w niektórych przypadkach nieodprowadzenie składek jest uzasadnione (na przykład okresem przebywania na urlopie bezpłatnym). Jeżeli ubezpieczony wykryje nieprawidłowości, powinien poinformować o tym swojego płatnika.
Co zrobić, gdy informacje na koncie ZUS są nieprawidłowe?
W zależności od zaistniałej sytuacji, rozwiązanie problemu może zmieniać swoją formę.
Błędy danych identyfikacyjnych lub adresowych
W razie wykrycia nieprawidłowości związanych z danymi adresowymi i identyfikacyjnymi, należy zgłosić zaistniałą sytuację do swojego płatnika składek. Jeżeli błąd zostanie potwierdzony, płatnik powinien przekazać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty korygujące. Jeżeli płatnik uważa, że podał prawidłowe dane, należy zgłosić reklamację do ZUS.
Błędy danych o składkach
Jeżeli zostały wykryte błędy w informacjach o składkach na koncie ZUS, osoby ubezpieczone powinny przekazać do swojego płatnika odpowiedni wniosek na piśmie o sprostowanie tych danych. Może to dotyczyć na przykład nieprawidłowej podstawy wymiaru składek ZUS. Obowiązkiem płatnika będzie poinformowanie ubezpieczonego o podjętych krokach.
Kiedy zgłosić reklamację do ZUS?
Jeżeli pracodawca uważa, że przesłane przez niego na dokumentach rozliczeniowych dane są poprawne, albo odmówił sprostowania danych lub po prostu nie prowadzi już działalności, można złożyć reklamację do ZUS. Do ZUS należy się zgłosić również jeżeli:
- na profilu PUE nie ma Informacji o koncie osoby ubezpieczonej za dany okres rozliczeniowy
- dostrzeżono brak należnych składek na OFE
- wysokość składek na OFE jest nieprawidłowa
- zauważono brak zwaloryzowanych składek
- wysokość zwaloryzowanych składek jest nieprawidłowa
- dostrzeżono brak zwaloryzowanego kapitału początkowego
- wysokość zwaloryzowanego kapitału początkowego jest nieprawidłowa
- na koncie nie znaleziono składek zapisywanych na subkoncie
- wysokość składek na subkoncie jest nieprawidłowa
- zauważono brak zwaloryzowanych składek i odsetek zapisywanych na subkoncie
Jak zgłosić reklamację do ZUS?
Bez względu na ilość wykrytych błędów, należy złożyć tylko jedną reklamację. Zgłaszając problem powinno się podać wszystkie dane niezbędne do jego poprawnej weryfikacji, czyli:
- dane adresowe i identyfikacyjne osoby ubezpieczonej
- przyczynę reklamacji
- dane identyfikacyjne płatników składek
Gdy reklamacja dotyczy błędów danych o składkach, trzeba dołączyć także:
- dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne oraz kopię informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku otrzymaną od płatnika składek, z której wynika że nie stwierdzono błędów po stronie zakładu pracy
albo:
- oświadczenie, że płatnik składek odmówił wydania potrzebnych dokumentów lub nie prowadzi już działalności.
Jak dostarczyć reklamację?
Reklamacje mogą zostać przekazane do ZUS:
- pocztą tradycyjną
- bezpośrednio w placówce
- przekazane za pośrednictwem PUE na formularzu ZUS URU
- telefoniczne przez infolinię ZUS w dni robocze od 7:00 do 18:00
Jeżeli reklamacja ma formę pisemną, powinno się dostarczyć ją do ZUS na formularzu ZUS URU który jest dostępny w każdej placówce lub na stronie internetowej. Reklamacja nie musi być jednak przekazana na oficjalnym druku. Wystarczy dostarczyć ją w piśmie, o ile zawiera ono imię, nazwisko, PESEL i adres osoby ubezpieczonej. Postępowanie ZUS może trwać maksymalnie 6 miesięcy od otrzymania dokumentów.
Podstawa prawna:
Artykuł 33 i artykuł 40 ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych
Czytaj więcej:
ZUS konto: https://www.zus.pl/pracujacy/twoje-konto-w-zus/konto
- 4Udostępnienia
- 4