Pomoc publiczna ZUS
Co to jest pomoc publiczna w ZUS?
Pomoc publiczna jest formą pomocy udzielanej przez państwo. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych może ona przybierać postać:
- rozłożenia na raty należności wygenerowanych przez zaległe składki,
- odroczenia płatności składek,
- całkowitego umorzenia należności z tytułu składek.
Przedsiębiorcy, którym ZUS udzielił pewnego rodzaju ulgi (na przykład rozłożył należności na raty lub odroczył termin płatności składek bieżących), mogą korzystać z formy pomocy publicznej. Aby udzielone przez ZUS wsparcie otrzymało status pomocy publicznej, muszą być spełnione wszystkie cztery przesłanki:
- ulga zostanie sfinansowana ze środków publicznych (budżetu państwa, jednostki samorządu, agencji rządowej),
- ulga będzie stanowić korzyść ekonomiczną dla płatnika składek,
- wsparcie będzie dotyczyło konkretnego przedsiębiorstwa (albo grupy przedsiębiorstw),
- udzielona ulga lub umorzenie będzie zakłócać konkurencję i wpływać negatywnie na wymianę handlową między krajami Unii Europejskiej.
Obowiązkiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest kontrola wszystkich z wymienionych powyżej punktów. Jeżeli przesłanki okazują się zgodne ze stanem faktycznym, udzielone przez ZUS wsparcie będzie formą pomocy publicznej.
Rodzaje pomocy publicznej w ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udziela dwóch rodzajów pomocy publicznej:
- pomoc de minimis, charakteryzująca się niewielką wartością,
- inna niż de minimis pomoc publiczna, której przeznaczeniem może być restrukturyzacja albo naprawa szkód wywołanych klęskami żywiołowymi.
Składając wniosek o udzielenie pomocy do ZUS, należy zaznaczyć w dokumencie o jaki rodzaj pomocy ubiega się przedsiębiorca.
Kto może otrzymać pomoc publiczną ZUS?
Pomoc publiczna kierowana jest do wszystkich podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą, w tym do fundacji i stowarzyszeń. Będą to więc szeroko pojęci przedsiębiorcy, bez względu na formę prawną i źródło finansowania działalności. Za przedsiębiorców uznaje się także osoby, które zawiesiły swoją działalność, ale nie zostały wypisane z CEIDG.
Jak otrzymać pomoc de minimis ZUS?
Przedsiębiorcy ubiegający się o otrzymanie pomocy de minimis z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych muszą spełniać określone przez urząd warunki. Przede wszystkim, kwota udzielonej pomocy de minimis nie może przekroczyć 200 tysięcy euro w ciągu trzech lat podatkowych. Oznacza to, że pomoc publiczną można pobierać wielokrotnie, o ile łączna suma finansowego wsparcia nie przekroczy przedstawionego powyżej progu.
Sytuacja wygląda inaczej dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w jednym trzech sektorów gospodarki wyróżnionych przez urząd:
- sektor transportu towarów – kwota udzielonej pomocy de minimis nie może przekroczyć 100 tysięcy euro w ciągu trzech lat podatkowych.
- sektor rybołówstwa i akwakultury – kwota udzielonej pomocy de minimis nie może przekroczyć 30 tysięcy euro w ciągu trzech lat podatkowych. Istnieje także górny limit krajowy, który ogranicza wydatki państwa na ten sektor. W ciągu 3 lat podatkowych pomoc publiczna na sektor rybołówstwa nie może przekroczyć 41 milionów 330 tysięcy euro. Jeżeli tak się stanie, przedsiębiorca nie otrzyma wsparcia nawet jeżeli spełnia wszystkie warunki.
- sektor rolniczy – kwota udzielonej pomocy de minimis nie może przekroczyć 15 tysięcy euro w ciągu trzech lat podatkowych. W przypadku sektora rolniczego górny limit krajowy wynosi 225 milionów 700 tysięcy euro.
Jak otrzymać inną niż de minimis pomoc publiczną ZUS?
W zależności od rodzaju pomocy publicznej innej niż de minimis, zmieniają się także warunki jej uzyskania.
Pomoc publiczna ZUS na restrukturyzację
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udziela pomocy publicznej na restrukturyzację od 15 maja 2015 roku. Tego dnia weszły w życie przepisy ustawy regulującej prawo restrukturyzacyjne.
Pomoc publiczna na naprawę szkód wywołanych klęskami żywiołowymi (lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami)
Ten rodzaj pomocy publicznej udzielany jest przedsiębiorcom, którzy ponieśli straty na skutek klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia. Jego celem jest przywrócenie przedsiębiorstwa do stanu sprzed wystąpienia uszczerbku majątkowego. Środki z pomocy publicznej na naprawę szkód nie mogą być więc przeznaczone do rozwoju firmy ani zapobiegania stratom w przyszłości.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną ZUS na naprawę szkód musi udowodnić, że poniesione straty zostały wywołane tylko i wyłącznie niespodziewanym zdarzeniem. Należy również oszacować wartość uszczerbku majątkowego, ponieważ pomoc publiczna nie może być większa od wysokości strat pomniejszonych o odszkodowanie (o ile zostało udzielone). Warto wziąć pod uwagę fakt, że projekt pomocy publicznej wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Dopiero zatwierdzenie projektu przez Komisję upoważnia Zakład Ubezpieczeń Społecznych do wypłaty środków.
Pomoc publiczna ZUS – dokumenty
W zależności od rodzaju ulgi, o który ubiega się przedsiębiorca, zestaw potrzebnych dokumentów o uzyskanie pomocy publicznej ZUS może się różnić. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z wniosku o:
- rozłożenie zaległości na raty (druk RSR)
- umorzenie należności (druk RSU)
- odroczenie płatności składek (druk RSO)
Jak wygląda wniosek o pomoc de minimis ZUS? W każdym dokumencie należy zaznaczyć, czy ubiega się o pomoc de minimis, czy też na naprawę szkód wywołanych przez klęski żywiołowe i inne nadzwyczajne zdarzenia.
Formularze wymagane przy pomocy de minimis ZUS
Przedsiębiorcy składający wniosek o pomoc de minimis w ZUS powinni wypełnić także inne, równie ważne dokumenty:
- druk RFD – formularz informacji przedstawianych w czasie ubiegania się o pomoc de minimis,
- zaświadczenia o wszystkich pomocach de minimis otrzymanych w ciągu trzech lat, albo
- druk RD-2 – oświadczenie o braku otrzymania pomocy de minimis w danym okresie, albo
- druk RPD – zaświadczenie o wysokości pomocy de minimis otrzymanej w danym okresie.
Przedsiębiorcy pracujący w sektorze rybołówstwa lub rolniczym składają tylko formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (druk RFR). Dzięki ZUS pomoc de minimis może trafiać do wszystkich potrzebujących wsparcia przedsiębiorców.
Formularze wymagane przy pomocy na naprawdę szkód
Ubiegając się o pomoc publiczną na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami należy złożyć:
- druk RPI – oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej udzielanej z tego tytułu,
- dokumenty potwierdzające, że wartość pomocy nie przekroczy wartości poniesionych start (pomniejszonych o uzyskane odszkodowanie z ubezpieczenia),
- formularz informacji przedstawianych w czasie ubiegania się o pomoc publiczną inną niż pomoc w rolnictwie i rybołówstwie, pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rybołówstwie i rolnictwie.
Czytaj więcej:
ZUS Pomoc publiczna: https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/pomoc-publiczna
- 2Udostępnienia
- 2