Zmiana danych w ZUS
Aktualizacja 6 lipca 2022
Wszystkie dane przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą ulegać przedawnieniu. Zmiana nazwiska lub miejsca zamieszkania wymaga od ubezpieczonego powiadomienia ZUS o najnowszych zmianach. Aby sprawnie rozwiązywać swoje problemy, dane adresowe i osobowe muszą pozostawać aktualne i prawdziwe. Sprawdź jak zawiadomić ZUS o zmianie miejsca pobytu lub o nowych danych osobowych.
Zgłaszanie zmiany danych ZUS
Aby poinformować urząd o zmianie danych którymi posługuje się interesant, trzeba przesłać do urzędu odpowiedni wniosek. Jeżeli doszło do takiej sytuacji jak na przykład zmiana adresu zameldowania ZUS rozpatrzy poprawnie uzupełniony dokument i wprowadzi na koncie klienta odpowiednie poprawki. Zmiany w ZUS to sytuacje przewidziane przez urząd, dlatego każda placówka jest przygotowana na obsługę tego rodzaju problemu.
Poprawnie uzupełniony wniosek można dostarczyć osobiście, uzupełnić elektroniczne przez PUE albo przesłać pocztą.
Korekta lub zmiana danych osoby ubezpieczonej
Jeżeli pracodawca zgłaszający pracownika lub jego członka rodziny popełnił błąd przy uzupełnieniu dokumentów ubezpieczeniowych, musi skorygować lub zmienić te dane w ciągu 7 dni od wykrycia nieprawidłowości. Jako zmianę rozumie się sytuacje, w której dane są już nieaktualne. Korekta danych osobowych ZUS ma miejsce, gdy zgłoszone dane okazały się błędne. W zależności od miejsca pomyłki, należy złożyć inny druk.
- Jeżeli pracodawca chce zmienić dane identyfikacyjne pracownika (imię, nazwisko, PESEL, seria i numer dowodu osobistego, paszport) powinien skorzystać z formularza ZUS ZIUA.
- W przypadku gdy zmienia mają ulegać dane adresowe, uzupełnia się druk ZUS ZZA albo ZUS ZUA.
- Korygując kod tytułu ubezpieczenia, jego rodzaj albo datę rozpoczęcia ubezpieczeń należy wyrejestrować osobę ubezpieczoną na formularzu ZUS ZWUA a następnie wprowadzić ją ponownie z wykorzystaniem druku ZUA albo ZZA.
Trzeba pamiętać, że zmiana tytułu do ubezpieczeń wymaga wprowadzenia aktualizacji także na innych dokumentach rozliczeniowych. Z tego względu należy uzupełnić:
- ZUS DRA – deklaracja rozliczeniowa
- ZUS RZA – raport o składkach zdrowotnych
- ZUS RCA – raport miesięczny o składkach i wypłaconych świadczeniach
W przypadku zmiany danych członka rodziny ubezpieczonego, należy uzupełnić formularz ZUS ZCNA.
Zmiana adresu w ZUS
Dla osób ubezpieczonych w ZUS zmiana adresu zamieszkania jest sytuacją wymagającą poinformowania urzędu o najnowszych danych. Aktualne informacje mogą mieć szczególne znaczenie dla osób, których preferowaną metodą kontaktu z ZUS jest tradycyjna poczta. Nowy adres korespondencyjny umożliwi otrzymywanie wiadomości z ZUS bez zbędnej zwłoki.
Jak zgłosić zmianę danych adresowych ZUS?
W ZUS zmiana adresu zamieszkania powinna być zgłoszona na wniosku EZP. Z formularza EZP korzysta się w sytuacji, gdy:
- ubezpieczony pragnie zgłosić zmianę danych adresowych lub osobowych,
- świadczeniobiorca chce wyrazić chęć otrzymywania środków na posiadany przez niego rachunek bankowy.
Druk EZP przygotowano dla osób mieszkających w Polsce. Osoby przebywające aktualnie za granicą powinny wybrać druk EZZ albo ZUS-RZ-WZD-01.
ZUS zmiana adresu zamieszkania emeryta
Bez względu na to czy interesant osiągnął już status emeryta czy nie, procedura aktualizacji danych przebiega w ten sam sposób co dla innych ubezpieczonych.
ZUS zmiana dowodu osobistego
W sytuacji gdy zmianie uległy informacje zawarte na dowodzie osobistym, Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien być o tym niezwłocznie poinformowany przez ubezpieczonego. Przyjęto jednak okres 7 dni na wprowadzenie zmian. Przykładem takiej sytuacji może być zmiana nazwiska, imienia lub płci.
Jak zgłosić zmianę danych osobowych ZUS?
W tym przypadku również wykorzystuje się dokument EZP, jednak tym razem przekazuje się informacje wyłącznie o nowych danych osobowych. Jeżeli interesant nie mieszka już na terenie Polski, powinien skorzystać z druku EZZ albo ZUS-RZ-WZD-01.
ZUS zmiana dowodu osobistego emeryta
Jeżeli zmianie uległy dane osobowe emeryta, procedura którą należy przeprowadzić w ZUS pozostaje identyczna. Status świadczeniobiorcy nie ma wpływu na konieczne do podjęcia kroki.
Ile zajmuje aktualizacja danych w ZUS?
Po otrzymaniu wniosku przez organ rentowy dochodzi do jego analizy. Pod uwagę brana jest także załączona dokumentacja. Jeżeli zachodzi taka konieczność, wyjaśniane są różnego rodzaju niejasności. Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego nie ma określonego limitu czasowego. Po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności ZUS ma 30 dni na dokonanie zmian w koncie ubezpieczonego.
Czytaj więcej:
ZUS zmiana adresu do korespondencji: https://www.zus.pl/firmy/zmiana/korekta-danych/zmiana/korekta-danych-ubezpieczonego/czlonka-rodziny
- 6Udostępnienia
- 6