Skip to content

Oświadczenie ZUS Z-10

Oświadczenie ZUS Z 10

Jak prawidłowo wypełnić druk ZUS z 10? Sprawdź przygotowany dla ZUS Z-10 wzór wypełnienia. Aktualny termin złożenia ZUS z 10.

Oświadczenie ZUS Z-10 co to jest?

Formularz Z10 to dokument, który składa się do ZUS w sytuacji, gdy ubezpieczony ubiega się o wypłatę zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia. Istnieje możliwość wypłacenia środków ze względu na chorobę nawet wtedy, gdy ubezpieczenie wypadkowe i chorobowe już się skończyło. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której choroba uniemożliwia pracę przez co najmniej 30 dni, a zachorowanie nastąpiło:

  • w ciągu 14 od zakończenia ubezpieczenia chorobowego (lub wypadkowego), albo
  • w ciągu 3 miesięcy od zakończenia ubezpieczenia chorobowego, jeśli objawy choroby ukazują się dopiero po 14 dniach od zachorowania

Wymagane jest także aktualne zwolnienie od lekarza. 

Kiedy złożyć druk ZUS Z-10?

Dokument Z-10 ZUS powinno złożyć się od razu po wystąpieniu okoliczności umożliwiających wypłatę świadczenia. Ze względu na możliwość wystąpienia komplikacji przy uzupełnianiu formalności, najlepszym rozwiązaniem będzie jak najszybsze przesłanie dokumentów do ZUS.

Jakie są metody składania Z-10 ZUS?

Interesanci powinni dostarczyć uzupełniony dokument do oddziału ZUS, który jest dla nich odpowiedni ze względu na miejsce zamieszkania. Istnieje kilka metod składania druku Z-10:

  • osobista wizyta w urzędzie
  • wysłanie ZUS Z-10 pocztą
  • wyznaczenie pełnomocnika, który zajmie się realizacją formalności
  • uzupełnienie dokumentu ZUS Z10 online i przesłanie arkusza przez PUE

Jak długo ZUS rozpatruje oświadczenie?

Na odpowiedź urzędu czeka się nie więcej niż 30 dni kalendarzowych od momentu wyjaśnienia ostatniej okoliczności do ustalenia prawa do zasiłku. 

Jak prawidłowo wypełnić druk ZUS Z-10?

Aby uniknąć pomyłek przy uzupełnianiu dokumentu, które wydłużają okres oczekiwania na rozwiązanie sprawy, warto zapoznać się z przykładowo wypełnionym oświadczeniem. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre dane są unikatowe i w przesyłanym dokumencie należy je zastąpić własnymi. Dotyczy to między innymi numerów REGON i PESEL. ZUS Z-10 po ustaniu zatrudnienia uzupełnia się inaczej niż w przypadku, gdy zatrudnienie jest kontynuowane, dlatego warto zapoznać się z opisem czego dokładnie dotyczy wzór oświadczenia.

ZUS Z 10 wzór wypełnienia

Druk ZUS z 10 po ustaniu zatrudnienia
Druk ZUS z 10 po ustaniu zatrudnienia

Pomoc w uzupełnianiu druku Z10 ZUS

Osoby które poszukują informacji na temat jak prawidłowo wypełnić druk ZUS Z 10 powinny skonsultować się z infolinią ZUS. Doświadczeni konsultanci udzielający wsparcia w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS są w stanie udzielić wszelkich wskazówek dotyczących metod poprawnego uzupełniania dokumentu. Wystarczy porozmawiać z urzędnikiem lub przesłać swoje zapytanie na adres e-mail [email protected] aby uzyskać zestaw informacji bezpośrednio od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdź przykładowy dokument oznaczony jako ZUS Z 10 wzór wypełnienia.

ZUS Z 10 jak wypełnić pkt 5?

Jednym z najbardziej problematycznych punktów formularza Z 10 jest punkt piąty. Udzielana w nim odpowiedź powinna brzmieć:

  • nie, jeżeli zatrudnienie nie jest kontynuowane ani nie podjęło się innego zatrudnienia
  • tak, jeżeli podjęło się innego zatrudnienia lub zatrudnienie jest kontynuowane. 

Odpowiedź zgodną ze stanem faktycznym oznacza się symbolem: X we wszystkich podpunktach. Jeżeli druk Z 10 ZUS sprawia dodatkowe problemy, konieczny może okazać się kontakt z infolinią ZUS.

Czytaj więcej:

Druk ZUS z10: https://www.zus.pl/wzory-formularzy/zasilki/zasilek-chorobowy/-/asset_publisher/TS3WYPoYHIaG/content/oswiadczenie-zus-z-10

Oceń

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 8

Brak głosów - oceń jako pierwszy!