Aplikacja mZUS
Aktualizacja 15 maja 2023
14 listopada ZUS poinformował o uruchomieniu zupełnie nowej usługi — aplikacji mobilnej mZUS. Oprogramowanie do pobrania na telefon umożliwia połączenie się z profilem założonym na Platformie Usług Elektronicznych i rozwiązywanie spraw z urzędem bez wykorzystania komputera. Pierwsza aplikacja ZUS PUE to jeden z wygodniejszych sposobów na prowadzenie korespondncji z instytucją ubezpieczeniową. Sprawdź oficjalną aplikację Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mZUS i dowiedz się, jakie funkcje oferuje swoim użytkownikom.
Co to jest mZUS?
Usługa mZUS to pierwsza oficjalna aplikacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do pobrania na telefon lub tablet. Oprogramowanie ma na celu ułatwienie procesu rozwiązywania wybranych spraw z instytucją ubezpieczeniową. Z aplikacji mogą skorzystać wszyscy klienci ZUS, którzy posiadają aktywny profil PUE. W szczególności jednak aplikacja skierowana jest do świadczeniobiorców pobierających 500 plus oraz 300 plus.
Funkcje aplikacji mZUS
W momencie uruchomienia aplikacja pozwala między innymi na:
- Złożenie wniosku o świadczenie wychowawcze 500+ oraz dobry start 300+. Jeżeli świadczenie zostało przyznane już wcześniej, dane w kreatorze uzupełnią się automatycznie. W przypadku gdy wystąpiły zmiany, dane mogą zostać skorygowane.
- Sprawdzenie statusu złożonych wniosków przesłanych przez aplikację, PUE ZUS, bankowość elektroniczną lub platformę Emp@tia.
- Sprawdzenie danych o wypłaconych do tej pory świadczeniach, takich jak wysokość i termin płatności.
- Skontaktowanie się telefonicznie z infolinią ZUS (COT).
- Zarejestrowanie e-wizyty (wybranie tej opcji otworzy przeglądarkę urządzenia).
- Odczytanie odebranych wiadomości, które znalazły się w skrzynce odbiorczej na PUE.
- Otrzymywanie powiadomień z ZUS.
ZUS informuje, że aplikacja będzie rozwijana o możliwość przesyłania coraz większej liczby wniosków.
Jak aktywować mZUS?
W celu aktywacji aplikacji mobilnej mZUS należy posiadać najpierw dostęp do Platformy Usług Elektronicznych. Aplikacja wymaga połączenia z posiadanym profilem PUE, dzięki czemu możliwym stanie się przesyłanie wniosków i odczytywanie informacji przesyłanych przez ZUS. Gdy użytkownik posiada już aktywny profil na PUE, może pobrać aplikację za darmo na urządzenie z systemem iOS (najniższa obsługiwana wersja – 13) w Apple Store lub Android (najniższa obsługiwana wersja – 7) w Google Play. Starsze urządzenia nie będą miały możliwości pobrania aplikacji.
Instrukcja aktywacji aplikacji mZUS
Po pobraniu oprogramowania należy je uruchomić, a następnie:
- Wybrać opcję “Aktywuj aplikację”
- Zapoznać się z regulaminem i go zaakceptować,
- Połączyć aplikację z kontem PUE wybierając opcję “Rozpocznij konfigurację”
- Zalogować się do PUE na komputerze i wybrać opcję “Dalej” (lub “Przejdź do PUE ZUS”, by zalogować się w przeglądarce internetowej tego samego urządzenia)
- Na PUE przejść do zakładki “Ustawienia” a następnie “Urządzenia mobilne”, a w aplikacji mZUS wybrać opcję “Dalej”
- Na PUE wybrać opcję “Nowe urządzenie” które wyświetli okno z kodem QR i 12-cyfrowym kodem aktywacyjnym
- Zeskanować w aplikacji kod QR (wymaga przyznania aplikacji uprawnień do aparatu) lub wprowadzić kod z PUE
- Podać 8-cyfrowy kod weryfikacyjny otrzymany na adres e-mail lub w wiadomości SMS
- Ustawić prywatny, 4-cyfrowy PIN umożliwiający późniejsze zalogowanie do aplikacji (opcjonalnie dodać odcisk palca do logowania biometrycznego)
Aby uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe informacje na temat działania aplikacji, zapoznaj się z podręcznikiem użytkownika udostępnionym przez ZUS.
Logowanie do aplikacji mZUS
Poprawne wykonanie instrukcji pozwoli zalogować się do aplikacji mZUS. W zależności od wybranej metody logowania wymagane będzie wprowadzenie PIN-u lub odcisku palca. Jeżeli przy logowaniu 3 razy wprowadzi się błędny PIN, dostęp do aplikacji zostanie zablokowany na 30 minut. Ponowne 3-krotne wprowadzenie błędnego PIN-u odłączy aplikację od profilu PUE. Łączna liczba możliwych do podjęcia prób logowania wynosi więc 6.
Zapomniałem kodu PIN — jak odzyskać dostęp do aplikacji mZUS?
Jeżeli użytkownik zapomni swojego kodu PIN, możliwym jest odłączenie aplikacji od konta PUE. Następnie aplikacja może zostać sparowana ponownie, co wymaga od użytkownika przejścia procesu łączenia jeszcze raz. Możliwym stanie się jednak ustalenie nowego kodu PIN.
mZUS – Często zadawane pytania
-
W obecnej wersji aplikacja nie umożliwia zmiany języka. Korzystanie z programu możliwe jest tylko w języku polskim.
Czytaj więcej:
Aplikacja mobilna mZUS: https://www.zus.pl/mzus
- 6Udostępnienia
- 6