Czy ZUS dzwoni do klientów?
Aktualizacja 8 sierpnia 2022
Początek roku 2022 to moment, w którym oszustom udało się uzyskać wiele wrażliwych danych od klientów ZUS. Przestępstwo polegało na podszywaniu się pod oficjalny numer telefonu infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, z którym codziennie łączą się setki klientów. Nasuwa się więc pytanie, czy ZUS dzwoni do klientów w jakiejkolwiek sytuacji? W jakiej sprawie dzwoni ZUS?
Czy ZUS dzwoni?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych może wykonać telefon do swoich klientów, jednak przebiega to w zupełnie inny sposób niż przeprowadzane było popularne oszustwo. Przede wszystkim, konsultanci COT ZUS nigdy nie dzwonią do osób ubezpieczonych w sprawie zmiany numerów telefonów do PUE. Obiektem ich prośby nie będzie także podanie numeru PESEL ani zmiana numeru używanego do komunikacji z bankami klienta. Prośba o wykonanie powyższych działań będzie oznaczać, że odebrano telefon od oszusta, a nie od prawdziwego konsultanta infolinii ZUS.
Powodem, przez który przestępstwo było nadzwyczaj skuteczne, była wybrana metoda podszywania się pod telefon ZUS. Wybranej ofierze przestępstwa wyświetlał się na telefonie oficjalny numer infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli 22 560 16 00. W rzeczywistości połączenie nawiązywał przestępca, który prosił o udzielenie wrażliwych danych. Podszywając się pod pracownika Centrum Obsługi Telefonicznej, pytano o zmianę numeru telefonu podanego na koncie Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
W jakiej sprawie dzwoni ZUS?
Telefon od prawdziwego konsultanta Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zawsze będzie uzasadniony działaniami podjętymi przez klienta. Połączenie nawiązuje się, aby uzyskać dodatkowe informacje o rozpoczętej sprawie w ZUS. Centrum Obsługi Telefonicznej może kontaktować się z klientem również po jego wcześniejszym telefonie.
Czy ZUS dzwoni na L4?
Wbrew pogłoskom, telefon z ZUS nie dotyczy kontroli prawidłowości korzystania z udzielonego zwolnienia lekarskiego e-ZLA. Czy ZUS może sprawdzić logowanie telefonu? Od 1 stycznia 2022 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zyskał dodatkowe uprawnienia do kontrolowania poprawności wykorzystania zwolnienia, ale nie może wystąpić do operatora sieci komórkowej o udostępnienie informacji na temat swoich klientów. W związku z tym ZUS nie może zadzwonić, aby skontrolować przebywanie na zwolnieniu lekarskim.
Telefon ZUS w sprawie badań
Prawdą jest jednak fakt, że lekarz orzecznik może wzywać na badania drogą telefoniczną lub przez SMS. Od 1 stycznia 2019 roku ZUS może wzywać na badania przez telefon, co ma taką samą moc jak przesyłany wcześniej list polecony.
Czy rozmowy z ZUS są nagrywane?
Decydując się na rozmowę z konsultantem należy pamiętać, że wszystkie prowadzone z ZUS rozmowy są nagrywane i analizowane. Z tego powodu klienci powinni pamiętać o stosowaniu się do zasad kultury wypowiedzi.
Czy ZUS sprawdza logowanie telefonu?
Aktualnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada uprawnień do sprawdzenia logowania telefonu. Tego rodzaju przesłanki pojawiały się wraz z informacjami o zwiększeniu zakresu kontroli urzędu, jednak nigdy nie weszły w życie. Taki stan rzeczy potwierdza prezes ZUS.
Z jakiego numeru dzwoni ZUS?
W uzasadnionych przypadkach, gdy ZUS wykonuje telefon do swojego klienta, na urządzeniu odbiorcy ukazuje się numer oficjalnej infolinii. Numer ZUS jest wykorzystywany do kontaktu z płatnikami, ubezpieczonymi i innymi interesantami. Oznacza to, że ZUS dzwoni z numeru 22 560 16 00. Warto pamiętać, że prawdziwy konsultant nigdy nie poprosi o udzielenie poufnych danych, ponieważ są one przechowywane na koncie ZUS. Pracownik infolinii udziela jedynie informacji w sprawie podjętej uprzednio przez klienta.
Co to za numer 22 5601600?
Czytaj więcej:
Telefon od ZUS: https://www.zus.pl/-/uwaga-na-oszustow-ktorzy-dzwonia-w-sprawie-aktualizacji-numeru-telefonu-na-pue-zus
- 2Udostępnienia
- 2