Co to jest formularz RFD ZUS?
Dokument RFD to formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Druk zastąpił wykorzystywany wcześniej formularz ZUS-RD-FPD-01. Formularz ZUS RFD pozwala w sformalizowany sposób przedstawić najważniejsze informacje, które mogą mieć wpływ na decyzję o przyznaniu lub odmowie pomocy publicznej de minimis.
Kto składa dokument ZUS RFD?
Druk RFD składają przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o przyznanie im pomocy de minimis na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji Unii Europejskiej nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 w sprawie stosowania Traktatu o funkcjonowaniu UE (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, strona 1).
Kiedy składa się formularz RFD?
Formularz RFD należy złożyć w sytuacji, gdy przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z wybranej formy pomocy publicznej de minimis. W przypadku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pomoc publiczna przybiera postać:
- rozłożenia na raty długu wygenerowanego przez zaległe składki,
- odroczenia płatności składek,
- całkowitego umorzenia składek,
- świadczenia postojowego,
- jednorazowego świadczenia pieniężnego dla poszkodowanych w katastrofie ekologicznej na Odrze.
Ubieganie się o te formy finansowego wsparcia wymaga złożenia formularza informacyjnego RFD do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie załącznika.
Formularz RFD ZUS do wypełnienia
Wzór formularza RFD dostępny jest w każdym oddziale ZUS. Przedsiębiorca lub wyznaczony pełnomocnik może pobrać druk w okienku, uzupełnić pola formularza i złożyć go tego samego dnia. Osobista wizyta w urzędzie często okazuje się być jednak zbyt czasochłonnym zajęciem. Z tego względu warto rozważyć skorzystanie z innych opcji prowadzenia korespondencji z urzędem.
Formularz RFD ZUS elektronicznie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił formularz na swojej stronie internetowej w formie edytowalnego pliku RFD ZUS (pdf). Przedsiębiorca może w dowolnym momencie uzyskać aktualny dokument, uzupełnić go w postaci elektronicznej i wydrukować. Nie można zapomnieć, by wydrukowany dokument opatrzyć podpisem osoby upoważnionej do przedstawienia informacji.
Jak wypełnić RFD ZUS?
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis składa się z wykorzystaniem druku RFD:
Sekcja A formularza RFD
W pierwszej części dokumentu RFD należy wprowadzić informacje dotyczące podmiotu, któremu ma być udzielona pomoc publiczna de minimis. Wnioskodawca wpisuje numer NIP, imię, nazwisko albo nazwę podmiotu i adres miejsca zamieszkania. Należy podać także identyfikator gminy, w której podmiot ma siedzibę, a także określić formę prawną podmiotu. Następnie określa się wielkość podmiotu, klasę działalności zgodną z kodem PKD oraz datę utworzenia podmiotu. Do obowiązków wnioskodawcy należy także określenie powiązań z innymi przedsiębiorcami i udzielenie informacji o utworzeniu podmiotu w wyniku złączenia lub podziału innych przedsiębiorstw.
Część B druku ZUS RFD
Sekcja B służy do określenia informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy de minimis. Wnioskodawca dokładnie określa, czy:
- podmiot odnotowuje straty,
- obroty podmiotu maleją,
- pojawiają się nadwyżki produkcji,
- zmniejsza się przepływ środków,
- zwiększa się zadłużenie,
- rosną odsetki od zobowiązań podmiotu,
- wartość aktywów zmniejsza się lub jest zerowa,
- zaistniały inne okoliczności wskazujące na trudności w zakresie płynności finansowej.
Blok C dokumentu RFD ZUS
Sekcja C służy do podawania informacji dotyczących działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot, który ubiega się pomoc publiczną de minimis. Wnioskodawca musi określić, czy:
- podmiot prowadzi działalność w sektorze rybołówstwa,
- prowadzona działalność dotyczy sektora drogowego transportu towarów,
- podmiot prowadzi działalność w dziedzinie podstawowych produktów rolnych,
- działalność jest prowadzona przez podmiot w dziedzinie przetwarzania żywności,
- pomoc de minimis będzie przeznaczona na działalność wymienioną w poprzednich punktach.
Część D formularza ZUS RFD
Jak uzupełnić sekcję D informacji RFD? W tej części formularza wnioskodawca musi wykazać otrzymane w ciągu ostatnich trzech lat formy pomocy publicznej de minimis oraz innych niż de minimis. W tym celu powinien uzupełnić tabelę składającą się z kilku kolumn:
- Dzień udzielenia pomocy,
- Podmiot udzielający pomocy,
- Podstawa prawna udzielenia pomocy, w tym informacje szczegółowe (3a) i podstawowe (3b),
- Forma pomocy,
- Wartość otrzymanej pomocy, w tym wartość nominalna (5a) i brutto (5b),
- Przeznaczenie pomocy.
Jeżeli skorzystano z innej formy pomocy niż de minimis, należy uzupełnić również dodatkowe informacje w polach poniżej. Wnioskodawca opisuje przedsięwzięcie, jego koszty oraz cele.
Sekcja E druku RFD
Ostatnia sekcja formularza RFD to miejsce imię i nazwisko osoby upoważnionej do złożenia dokumentu, jej numer telefonu, stanowisko oraz datę i podpis.
Zobacz więcej:
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis ZUS RFD do pobrania: https://www.zus.pl/wzory-formularzy/firmy/ulgi-i-umorzenia/-/asset_publisher/kCtXHOUQ4ExB/content/zus-rd-fpd-01
- 2Udostępnienia
- 2