Chcesz zarejestrować działalność gospodarczą?
Jeśli chcesz rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą lub w formie spółki cywilnej, skorzystaj z wielu udogodnień, które pomogą uporać się z formalnościami.
Ulga na start
Możesz jako przedsiębiorca, zarejestrować się w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej oraz nie podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu przez 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Konieczne do tego jest spełnienie poniższych warunków:
- jest to pierwszy raz jak rozpoczynasz działalność gospodarczą, lub podejmujesz ją dopiero gdy upłynęło 60 miesięcy od ostatniego zawieszenia bądź zamknięcia wcześniejszej działalności gospodarczej,
- czynności wykonywane podczas Twojej działalności nie wchodzą w zakres czynności, które w tym oraz poprzednim roku kalendarzowym wykonywałeś dla byłego pracodawcy, przed rozpoczęciem działalności.
Z tej formy ulgi możesz zrezygnować, zgłaszając się do ubezpieczenia społecznego.
Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności musisz zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacać składkę.
W przypadku prowadzenia działalności niezarejestrowanej, bez rejestrowania jej do CEIDG, to nie jesteś objęty ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi.
Rejestrowanie działalności gospodarczej do ewidencji
Gdy firma, którą zakładasz, nie spełnia wymagań do zwolnienia z obowiązku rejestracji w CEIDG, możesz zarejestrować ją w organie ewidencyjnym (urząd miasta lub gminy), dostarczając wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej osobiście lub listem poleconym. Istnieje też opcja na zarejestrowanie działalności przez internet na stronie www.ceidg.gov.pl, jednak do tego będzie potrzebny certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany w portalu ePUAP.
Po złożeniu wniosku Twoja działalność zostanie wpisana do ewidencji, nadadzą jej numer NIP i REGON oraz zostaniesz zgłoszony jako płatnik składek do ZUS. Po otrzymaniu danych z organu ewidencyjnego ZUS sam przygotuje następujące dokumenty:
- Zgłoszenie jako płatnika składek – ZUS ZFA
- informację o twoich rachunkach bankowych jako płatnika składek – ZUS ZBA
- informację o adresach prowadzenia przez Ciebie działalności – ZUS ZAA.
Dzięki temu nie musisz ich samemu przygotowywać.

Zgłoszenia do ubezpieczeń
Gdy już zakończysz rejestrowanie działalności gospodarczej, musisz zgłosić do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego siebie, oraz członków swojej rodziny. Musisz to zrobić w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności. Możesz je złożyć wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji, w organie ewidencyjnym. Na podstawie danych z organu, na Twoim koncie umieszczone zostaną zgłoszenia:
- do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego, lub tylko do ubezpieczenia zdrowotnego
- do ubezpieczenia zdrowotnego dla Twoich członków rodziny,
- zmiany danych w zgłoszeniach.
Zgłoszenia te zostaną zapisane od dnia, w którym rozpoczniesz działalność gospodarczą.
Zgłoszenia pracowników oraz ich rodzin musisz zrobić samemu, masz na to 7 dni od zatrudnienia pracownika.
Żródło informacji:
https://www.zus.pl/firmy/zgloszenie-platnika/firmy/zgloszenie-przedsiebiorcy-ceidg-