Rejestrowanie działalności gospodarczej
Aktualizacja 24 maja 2022
Chcesz zarejestrować działalność gospodarczą?
Jeśli chcesz rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą lub w formie spółki cywilnej, skorzystaj z wielu udogodnień, które pomogą uporać się z formalnościami.
Ulga na start
Możesz jako przedsiębiorca, zarejestrować się w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej oraz nie podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu przez 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Konieczne do tego jest spełnienie poniższych warunków:
- jest to pierwszy raz jak rozpoczynasz działalność gospodarczą, lub podejmujesz ją dopiero gdy upłynęło 60 miesięcy od ostatniego zawieszenia bądź zamknięcia wcześniejszej działalności gospodarczej,
- czynności wykonywane podczas Twojej działalności nie wchodzą w zakres czynności, które w tym oraz poprzednim roku kalendarzowym wykonywałeś dla byłego pracodawcy, przed rozpoczęciem działalności.
Z tej formy ulgi możesz zrezygnować, zgłaszając się do ubezpieczenia społecznego.
Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności musisz zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacać składkę.
W przypadku prowadzenia działalności niezarejestrowanej, bez rejestrowania jej do CEIDG, to nie jesteś objęty ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi.
Zgłoszenia do ubezpieczeń
Gdy już zakończysz rejestrowanie działalności gospodarczej, musisz zgłosić do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego siebie, oraz członków swojej rodziny. Musisz to zrobić w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności. Możesz je złożyć wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji, w organie ewidencyjnym. Na podstawie danych z organu, na Twoim koncie umieszczone zostaną zgłoszenia:
- do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego, lub tylko do ubezpieczenia zdrowotnego
- do ubezpieczenia zdrowotnego dla Twoich członków rodziny,
- zmiany danych w zgłoszeniach.
Zgłoszenia te zostaną zapisane od dnia, w którym rozpoczniesz działalność gospodarczą.
Zgłoszenia pracowników oraz ich rodzin musisz zrobić samemu, masz na to 7 dni od zatrudnienia pracownika.
Rejestrowanie działalności gospodarczej do ewidencji
Gdy firma, którą zakładasz, nie spełnia wymagań do zwolnienia z obowiązku rejestracji w CEIDG, możesz zarejestrować ją w organie ewidencyjnym (urząd miasta lub gminy), dostarczając wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej osobiście lub listem poleconym. Istnieje też opcja na zarejestrowanie działalności przez internet na stronie www.ceidg.gov.pl, jednak do tego będzie potrzebny certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany w portalu ePUAP.
Po złożeniu wniosku Twoja działalność zostanie wpisana do ewidencji, nadadzą jej numer NIP i REGON oraz zostaniesz zgłoszony jako płatnik składek do ZUS. Po otrzymaniu danych z organu ewidencyjnego ZUS sam przygotuje następujące dokumenty:
- Zgłoszenie jako płatnika składek – ZUS ZFA
- informację o twoich rachunkach bankowych jako płatnika składek – ZUS ZBA
- informację o adresach prowadzenia przez Ciebie działalności – ZUS ZAA.
Dzięki temu nie musisz ich samemu przygotowywać.
Źródła:
https://www.zus.pl/firmy/zgloszenie-platnika/firmy/zgloszenie-przedsiebiorcy-ceidg-
- 2Udostępnienia
- 2