Co to jest formularz RZS-P ZUS?
Druk RZS-P to wniosek o zwrot nadpłaty ZUS. Dokument składany przez przedsiębiorców pozwala otrzymać zwrot nienależnie opłaconych składek. Taka sytuacja może być wywołana pomyłką osoby realizującej przelew.
Kto wypełnia druk RZS-P?
Dokument RZS-P uzupełniają przedsiębiorcy, którzy opłacili składki na ubezpieczenia w wysokości większej, niż wymagano. Formularz może zostać złożony także przez biuro rachunkowe, z którego usług korzysta płatnik składek. Do złożenia wniosku uprawnieni są również wyznaczeni pełnomocnicy.
Kiedy składa się formularz ZUS RZS-P?
Płatnik składek ma możliwość złożenia wniosku RZS-P po stwierdzeniu, że składki zostały opłacone w zawyżonej wysokości. Po ustaleniu przez urząd, że przedsiębiorca zawyżył kwotę wpłaty, zwrot należnych środków nastąpi w ciągu 30 dni. Zwrot nienależnie opłaconych składek może nastąpić również po złożeniu imiennego raportu korygującego za osobę ubezpieczoną, której dotyczy nadpłata. Należy dołączyć wtedy także korygującą deklarację rozliczeniową.
Druk RZS-P do wypełnienia
Aktualny wzór formularza RZS-P może zostać pobrany w dowolnie wybranej jednostce terenowej ZUS. Płatnik składek może uzyskać dokument w okienku, uzupełnić pola formularza i złożyć druk w ciągu jednej wizyty. Jeżeli nie może zrobić tego osobiście, warto skorzystać ze wsparcia biura rachunkowego lub pełnomocnika. Prowadzenie korespondencji z ZUS dla przedsiębiorców wymaga jednak czasem wykorzystania metod elektronicznych.
Formularz RZS-P online
Dokument RZS-P GOFIN lub PDF pozwala na edytowanie treści formularza w przeglądarce. W ten sposób wnioskodawca może łatwo edytować wprowadzone treści przed wydrukowaniem dokumentu. Druk przygotowany w postaci elektronicznej trzeba będzie jednak osobiście podpisać. Ostatnim krokiem będzie przesłanie dokumentu pocztą.
Jak złożyć wniosek RZS-P przez PUE?
Rozważając uzupełnienie formularza RZS-P jak złożyć druk, by jak najszybciej otrzymać odpowiedź urzędu? Najwydajniejszą metodą prowadzenia komunikacji z urzędem jest Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Wniosek RZS-P PUE umożliwia wygenerować podobnie jak inne formularze dla płatników. Nie istnieje jednak coś takiego jak wniosek RZS-P przez Profil Zaufany. EPUAP stanowi jedynie formę elektronicznych metod poświadczania tożsamości w ZUS.
Wniosek RZS-P – jak wypełnić dokument?
I część formularza RZS-P ZUS
W pierwszym bloku dokumentu należy określić dane osobowe i adresowe wnioskodawcy. We wniosku zaznaczono, by podawany adres był adresem do korespondencji.
II blok druku
Druga część formularza RZS-P to miejsce na określenie zakresu wniosku. Osoba składająca dokument opisuje, z jakiego powodu nastąpiła nadpłata. Pole ma charakter opisowy.
III sekcja dokumentu RZS-P
W ostatniej części druku RZS-P należy wskazać numer rachunku bankowego, na który ZUS przeleje należne środki. Konto może być otwarte w Polsce lub za granicą. W tym drugim przypadku wymaga to podania bardziej szczegółowych danych.
Zobacz więcej:
Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek RZS-P do pobrania: https://www.zus.pl/documents/10182/18428/RZS-P_interaktywna_wypelnij_i_wydrukuj.pdf/1bd99038-fb7d-0fcd-f0fc-54cf0855d390?t=1658303348639
- 2Udostępnienia
- 2