Co to jest formularz EPD-19?
Dokument EPD-19 to wniosek / wycofanie wniosku o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku. Złożenie wniosku skutkuje zawieszeniem sporządzania przez ZUS rocznego obliczenia podatku za świadczenia emerytalno-rentowe lub wycofaniem owego zawieszenia. Formularz składa się w sytuacji, gdy Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozliczy podatek od rent, emerytur i świadczeń za świadczeniobiorcę.
Kto składa EPD-19 ZUS?
Wniosek o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku składają emeryci i renciści, którzy podlegali zarówno ubezpieczeniu społecznemu rolników KRUS, jak i powszechnemu systemu emerytalnego. W przypadku gdy rozliczenie podatku dochodowego zostanie zrealizowane przez KRUS za świadczeniobiorcę, należy przekazać druk EPD-19 do ZUS.
Kiedy składa się wniosek EPD-19?
Złożenie dokumentu EPD-19 powinno zostać zrealizowane przed zakończeniem bieżącego roku podatkowego. Termin ostatniego dnia w roku kalendarzowym jest nieprzekraczalny. Biorąc pod uwagę możliwość wprowadzenia korekty do składanego dokumentu, warto przesłać druk na kilka tygodni przed końcem roku podatkowego.
Jak złożyć dokument EPD-19?
Składanie formularza EPD-19 przebiega w sposób wybrany indywidualnie przez wnioskodawcę. Wybrana metoda prowadzenia korespondencji z urzędem może mieć wpływ na czas odpowiedzi instytucji ubezpieczeniowej. Aktualnie złożenie druku EPD-19 może być zrealizowane na cztery różne sposoby:
- osobista wizyta w placówce ZUS,
- przesłanie druku pocztą,
- skorzystanie z pomocy pełnomocnika,
- przesłanie formularza przez PUE.
Druk EPD-19 elektronicznie
Aktywny formularz EPD-19 w formacie pliku PDF może zostać uzupełniony na oficjalnej stronie ZUS. Dokument może zostać pobrany i uzupełniony w programie do edycji formularzy lub w przeglądarce. Po wprowadzeniu danych do wszystkich dostępnych pól należy go wydrukować i podpisać. Ostatnim krokiem będzie przesłanie druku do ZUS pocztą lub dostarczenie go do oddziału osobiście albo z pomocą pełnomocnika.
EPD-19 przez PUE
Złożenie formularza przez Platformę Usług Elektronicznych wymaga posiadania aktywnego konta. Po zalogowaniu do usługi należy przejść do sekcji umożliwiającej generowanie dokumentów, uzupełnić pola dokumentu i poświadczyć go z wykorzystaniem elektronicznych metod poświadczania tożsamości.
Jak wypełnić druk ZUS EPD-19?
Wniosek / wycofanie wniosku o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku składa się za pośrednictwem dokumentu EPD-19:
Zobacz więcej:
Wniosek / wycofanie wniosku o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku EPD-19 PDF do pobrania: https://www.zus.pl/documents/10182/18428/3056_21+EPD-19_edytowalny_wypelnij_i_wydrukuj.pdf/be7235b6-ccaf-218f-8fb0-6dc72ae565b4?t=1639654532721
- 2Udostępnienia
- 2