Zakładanie spółki w KRS
Aktualizacja 24 maja 2022
Zakładanie spółki w KRS
Dzięki zgłoszeniu spółki w KRS, ZUS przygotowuje dokumenty zgłoszeniowe samodzielnie. Istnieją jednak dokumenty które spółka musi przekazać do ZUS sama.
Rejestracja spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)
Jeśli chcesz zarejestrować spółkę w KRS, musisz złożyć:
- wniosek do sądu rejestrowego, który powoduje automatyczne nadanie spółce numerów Regon i NIP,
- druk NIP-8, który należy złożyć w ciągu 7 dni od daty rejestracji w KRS, do właściwego urzędu skarbowego. Dzięki niemu zgłaszane są dane uzupełniające. Muszą one zawierać nazwę skróconą płatnika składek, datę powstania obowiązku opłacania składek, wykaz rachunków bankowych oraz adres prowadzenia działalności.
Ważną informacją jest fakt, że nazwa skrócona spółki rejestrowanej w ZUS nie może przekraczać 31 znaków. W następstwie złożenia tych dokumentów, ZUS automatycznie otrzymuje dane z KRS i urzędu skarbowego, a na ich podstawie sporządza dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek. Są to:
- zgłoszenie płatnika składek ZUS ZPA,
- informację o rachunkach bankowych ZUS ZBA,
- informację o adresach prowadzenia działalności ZUS ZAA.
Zgłoszeniu do ZUS podlegają wtedy pracownicy i członkowie ich rodzin, a na zgłoszenie ich spółka ma przewidziane 7 dni od daty zatrudnienia pracowników.
Przy późniejszych zmianach danych we wpisie do KRS lub urzędzie skarbowy, ZUS uaktualni przekazane przez te organy dane do swojego systemu.
Wspólnicy spółki zarejestrowani w KRS i zgłoszenie ich do ZUS
Jeżeli zdecydujemy się na zakładanie spółki, wspólnicy spółki zarejestrowanej w KRS muszą zgłosić w ZUS siebie jako płatnika składek oraz do ubezpieczeń, przynajmniej do ubezpieczenia zdrowotnego. Jest to obowiązkiem wspólników jeżeli interesuje Cię założenie spółki cywilnej, spółek komandytowych, jawnych i partnerskich, a także jeżeli zdecydujesz się na jednoosobową działalność. Wtedy także zakładanie spółki zoo należy zgłosić do ZUS. Przewidziane jest na to 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń.
Dokumenty, które należy przekazać do ZUS
Spółka musi zgłosić do ubezpieczeń osoby, która zatrudnia oraz ich członków rodziny, jeśli ma już konto płatnika składek. Termin na zgłoszenie ich to 7 dni od zatrudnienia. Potrzebne będą do tego dokumentu:
- ZUS ZUA, zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZZA, zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZCNA, zgłoszenie członków rodziny.
Każdy wspólnik musi przekazać:
- Zgłoszenie płatnika składek ZUS ZFA, zawierające dane identyfikacyjne w postaci PESEL i NIP lub NIP, REGON i PESEL w przypadku gdy wspólnik prowadzi dodatkowo inną niż prowadzona w formie spółki działalność gospodarczą,
- zgłoszenie do ubezpieczeń jako osoby ubezpieczonej dokumenty ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
Źródło informacji:
https://www.zus.pl/firmy/zgloszenie-platnika/firmy/zgloszenie-przedsiebiorcy-ceidg-
- 2Udostępnienia
- 2