Sprawdź ile wyniosą Twoje składki ZUS w 2020 roku.

Składki ZUS 2020 – działalność gospodarcza
W 2020 r. prognozowane przeciętne wynagrodzenie wynosi 5 227 zł. Na jej podstawie ustalana jest podstawa wymiaru ubezpieczeń dla osób opłacających składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Wysokość składek ZUS za miesiące od stycznia do grudnia 2020 r. prezentują się następująco.
FP i FS* – Jest to Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Po ukończeniu 55 lat w przypadku kobiet oraz 60 lat w przypadku mężczyzn, przestajesz opłacać składki na te fundusze.
| Rodzaj ubezpieczenia / funduszu: | Emerytalne | Rentowe | Wypadkowe | Chorobowe | FP i FS* | Zdrowotne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Podstawa wymiaru | 3 136,20 zł | 4 026,01 zł | ||||
| Wysokość składki w % | 19,52% | 8% | 1,67% | 2,45% | 2,45% | 9% |
| Kwota składki | 612,19 zł | 250,49 zł | 52,37 zł | 76,84 zł | 76,84 zł | 362,34 zł |
| Suma składek do zapłaty | 1 431,48 zł | |||||
| Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego | 1 354,64 zł | |||||
-
Podstawa Wymiaru
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 3 316,20 zł
- Rentowe: 3 316,20 zł
- Wypadkowe: 3 316,20 zł
- Chorobowe: 3 316,20 zł
- FP i FS: 3 316,20 zł
- Zdrowotne: 4 026,01 zł
-
Wysokość składki w %
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 19,52%
- Rentowe: 8%
- Wypadkowe: 1,67%
- Chorobowe: 2,45%
- FP i FS: 2,45%
- Zdrowotne: 9%
-
Kwota składki
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 612,19 zł
- Rentowe: 250,49 zł
- Wypadkowe: 52,37 zł
- Chorobowe: 76,84 zł
- FP i FS: 76,84 zł
- Zdrowotne: 362,34 zł
-
Suma składek do zapłaty
Suma składek do zapłaty na ubezpieczenia wynosi 1 431, 48 zł
-
Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego
Suma składek do zapłaty, jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, wynosi: 1 354,64 zł
Składki ZUS 2020 dla preferencyjnej podstawy.
Składki ZUS w 2020 r. dla osób które opłacają składki na ubezpieczenia społeczne zależne od preferencyjnej podstawy nie niższej od 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Poniżej przedstawiona została tabela z wysokością składek na ubezpieczenie.
| Rodzaj ubezpieczenia / funduszu: | Emerytalne | Rentowe | Wypadkowe | Chorobowe | Zdrowotne |
|---|---|---|---|---|---|
| Podstawa wymiaru | 780 zł | 4 026,01 zł | |||
| Wysokość składki w % | 19,52% | 8% | 1,67% | 2,45% | 9% |
| Kwota składki | 152,26 zł | 62,40 zł | 13,03 zł | 19,11 zł | 362,34 zł |
| Suma składek do zapłaty | 609,14 zł | ||||
| Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego | 590,03 zł | ||||
-
Podstawa Wymiaru
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 780 zł
- Rentowe: 780 zł
- Wypadkowe: 780 zł
- Chorobowe: 780 zł
- Zdrowotne: 4 026,01 zł
-
Wysokość składki w %
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 19,52%
- Rentowe: 8%
- Wypadkowe: 1,67%
- Chorobowe: 2,45%
- Zdrowotne: 9%
-
Kwota składki
Ubezpieczenie:
- Emerytalne: 152,26 zł
- Rentowe: 62,40 zł
- Wypadkowe: 13,03 zł
- Chorobowe: 19,11 zł
- Zdrowotne: 362,34 zł
-
Suma składek do zapłaty
Suma składek do zapłaty na ubezpieczenia wynosi 609,14 zł
-
Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego
Suma składek do zapłaty, jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, wynosi: 590,03 zł
Składki ZUS podczas korzystania z „Ulgi na start”
Ulga na start zwalnia osoby prowadzące działalność gospodarczą jedynie ze składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz chorobowe). Możesz zrezygnować z tej ulgi, przez co będziesz opłacać składki od podstawy nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia.
Składkę na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. należy wtedy opłacać w wysokości 362,34 zł. Została ona wyliczona na podstawie kwoty 4 026,11 zł (kwota odpowiadająca 75% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale 2019 roku, włącznie z wypłatami zysku).
Informacje dla osób korzystających z ulgi „Mały ZUS”
Wysokość opłacanych składek na ubezpieczenia społeczne, jak i podstawa wymiaru składek, zależne są od wysokości przeciętnego miesięcznego przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym.
Jednak podstawa wymiaru składek nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz nie wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Składka na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. zarówno dla osób korzystających z ulgi „Mały ZUS” jak i opłacających normalne składki wynosi 362,34 zł, a jej podstawą wyliczenia jest kwota 4 026,01 zł.
Źródło informacji:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/skladki/wysokosc-skladek-na-ubezpieczenia-spoleczne


