Sprawdź ile wyniosą Twoje składki ZUS w 2020 roku.

Sprawdź ile wyniosą Twoje składki ZUS w 2020 roku.

Składki ZUS 2020 – działalność gospodarcza

W 2020 r. prognozowane przeciętne wynagrodzenie wynosi 5 227 zł. Na jej podstawie ustalana jest podstawa wymiaru ubezpieczeń dla osób opłacających składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Wysokość składek ZUS za miesiące od stycznia do grudnia 2020 r. prezentują się następująco.

FP i FS* – Jest to Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Po ukończeniu 55 lat w przypadku kobiet oraz 60 lat w przypadku mężczyzn, przestajesz opłacać składki na te fundusze.

Rodzaj ubezpieczenia / funduszu: Emerytalne Rentowe Wypadkowe Chorobowe FP i FS* Zdrowotne
Podstawa wymiaru 3 136,20 zł 4 026,01 zł
Wysokość składki w % 19,52% 8% 1,67% 2,45% 2,45% 9%
Kwota składki 612,19 zł 250,49 zł 52,37 zł 76,84 zł 76,84 zł 362,34 zł
Suma składek do zapłaty 1 431,48 zł
Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego 1 354,64 zł

Składki ZUS 2020 dla preferencyjnej podstawy.

Składki ZUS w 2020 r. dla osób które opłacają składki na ubezpieczenia społeczne zależne od preferencyjnej podstawy nie niższej od 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Poniżej przedstawiona została tabela z wysokością składek na ubezpieczenie.

Rodzaj ubezpieczenia / funduszu: Emerytalne Rentowe Wypadkowe Chorobowe Zdrowotne
Podstawa wymiaru 780 zł 4 026,01 zł
Wysokość składki w % 19,52% 8% 1,67% 2,45% 9%
Kwota składki 152,26 zł 62,40 zł 13,03 zł 19,11 zł 362,34 zł
Suma składek do zapłaty 609,14 zł
Suma składek do zapłaty jeśli nie korzystasz z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego 590,03 zł

Składki ZUS podczas korzystania z „Ulgi na start”

Ulga na start zwalnia osoby prowadzące działalność gospodarczą jedynie ze składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz chorobowe). Możesz zrezygnować z tej ulgi, przez co będziesz opłacać składki od podstawy nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. należy wtedy opłacać w wysokości 362,34 zł. Została ona wyliczona na podstawie kwoty 4 026,11 zł (kwota odpowiadająca 75% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale 2019 roku, włącznie z wypłatami zysku).

Informacje dla osób korzystających z ulgi „Mały ZUS”

Wysokość opłacanych składek na ubezpieczenia społeczne, jak i podstawa wymiaru składek, zależne są od wysokości przeciętnego miesięcznego przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. 

Jednak podstawa wymiaru składek nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz nie wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. zarówno dla osób korzystających z ulgi „Mały ZUS” jak i opłacających normalne składki wynosi 362,34 zł, a jej podstawą wyliczenia jest kwota 4 026,01 zł.

Źródło informacji:

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/skladki/wysokosc-skladek-na-ubezpieczenia-spoleczne

US
Redakcja Ubezpieczenia Społeczne INFO

Piszemy prostym językiem o ZUS: świadczeniach, składkach, formularzach i kontakcie z urzędem. Niezależny serwis informacyjny.