ZUS informuje, że od 1 lipca 2022 r. do wniosków o świadczenia postojowe należy dołączyć informacje dotyczące pomocy de minimis
Aktualizacja 15 maja 2023
W związku z zakończeniem stanu epidemii zostają wprowadzone zmiany w dokumentach składanych w celu otrzymania świadczenia postojowego związanego z COVID-19. W swoim najnowszym komunikacie Zakład Ubezpieczeń Społecznych podał informację, że wypłata świadczenia postojowego dla przedsiębiorcy, z dniem 1 lipca 2022 roku będzie pomocą de minimis.
W związku z powyższym, do określonych wniosków, składanych od 1 lipca 2022 r. należy dołączyć:
oświadczenie RPD – dotyczące wielkości otrzymanej pomocy publicznej de minimis w ciągu trzech ostatnich lat podatkowych lub
oświadczenie RD-2 – w przypadku niekorzystania z tej formy pomocy (to oświadczenie można wygenerować za pośrednictwem PUE), oraz
formularz RFD – jest to formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Należy pamiętać, że brak wyżej wymienionych formularzy spowoduje odrzucenie wniosku. Wszelkie wątpliwości dotyczące wypełniania wniosków można próbować rozwikłać za pośrednictwem infolinii ZUS lub bezpośrednio w placówce.
W przypadku nieprawidłowości, ZUS będzie prowadził postępowania. Wnioskodawcy mogą się więc spodziewać kontaktu ze strony urzędników.
Do jakich wniosków należy dołączyć dodatkowe dokumenty? Obowiązek dołączenia dodatkowych oświadczeń i formularzy dotyczy następujących wniosków:
RSP-DD – wniosek o dodatkowe świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym COVID-19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą,
RSP-DD6 – wniosek o jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym COVID-19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą,
RSP-DD7 – wniosek o świadczenie postojowe i ponowne świadczenie postojowe dla osób prowadzących 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą w branżach określonych w rozporządzeniu.
W przypadku trudności z wypełnieniem wniosku, warto skorzystać ze wsparcia. Na stronie ZUS znajdują się również szczegółowe instrukcje dotyczące uzupełniania wyżej wymienionych wniosków.
Jakie są terminy składania wniosków?
Ponieważ stan epidemii został zniesiony, a rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 371) z dniem 23.07.2022 r wygasło z dniem 23 lipca 2022 roku, obowiązują następujące, nieprzekraczalne terminy składania poszczególnych wniosków:
do dnia 23.07.2022 r. można składać wnioski RSP DD7,
do dnia 16.08.2022 r. można składać pozostałe wnioski postojowe.
Źródło: www.zus.pl/-/od-1-lipca-2022-r.-do-wnioskow-o-swiadczenia-postojowe-nalezy-dolaczyc-informacje-dotyczace-pomocy-de-minimis
- 4Udostępnienia
- 4